AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.256

"Full tank" som försäljningsargument (firma)

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Hej!

Lite I-landsproblem, men en firma i staden envisas med att försöka kränga bilar av varierande kaliber med orden "Full tank!" i varje Blocketannons i rubriken.

Jag associerar detta med vimplar, kontor i husvagn/friggebod, läderväst och Fibbankalender inne på "Kontoret"..

Jag kanske är en tyken och njugg människa, men vad säger panelen? Är "Full tank!" ett seriöst försäljningsargument i en affär om exv 50.000:-??
Tja, det är ju i dagsläget värt kanske en tusenlapp så får man det "på köpet" så gör det väl inget?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker mig minnas att jag köpte en bil begagnad och det stod och vägde i slutförhandlingen om en tusenlapp. Ingen av oss ville höja eller sänka så jag föreslog att bilen skulle säljas med full tank. Säljaren nappade direkt, men varför han inte kunde sänkt priset med 700 kr kan man ju undra. Det var ju det han fick punga ut för att fylla denna snustorra tank.

Kanske är det så att vissa inte så snabbt omvandlar mellan pengar och bensin och ser det som en större fördel/nackdel mot vad det egentligen är.

stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Bensin kan man väl dra av som som drivmedel i rörelsen vilket gynnar handlaren skattemässigt.
Pr
1.031
Profossen
Okej... Men annars skriver folk/handlare mest "AC", "nybes!", "Lågmil!" i sina annonsrubriker och det jag retar mig på är väl att det känns rätt andefattigt att framhålla "full tank!" som det tyngst vägande argumentet för kunden...

-"Varför ska jag köpa just din Toyota Aygo?"
-"Du får.. [ödesmättad tystnad] ... FULL TANK KOMPIS!"

För mig är det lite "cykel på köpet", men som sagt, det är intressant att höra vad ni andra tycker! :-)

Skulle följande bilhandlar-rubriker också gillas av er ovanstående som svarat?:

"Volvo V70 -Oljetråget fyllt upp till max med [valfri Herrejössesolja!]"

"-Saab 9-5 NYA BAKDÄCK!"

"-Opel Vectra, Nybytt kylarvätska!"

?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Och jag skulle en gång köpa en motor i delar samt en skärm. Jag ville ge max 1500 kr men säljaren skulle absolut ha 1500 för bara motorn.
Efter en lång diskussion där säljaren absolut inte backade på 1500 för motorn och jag hade gett upp om att kunna komma överens föreslog jag mest på skoj att han skulle få 1500 för motorn om jag fick skärmen gratis.

Javisst det går bra blev svaret!

Per L

Pr
1.031
Profossen
Jo, privatpersoner har man ju gett upp hoppet om, men bilhandlare...?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Roligt att läsa Per L, människor är ju för underbara!

esadh
523iA -97
Profossen: Även bilhandlare är privatpersoner på fritiden. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Var ju tvungen att kolla på Blocket och runt Uppsala verkar det just så att full tank är en stor grej ;)
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Har precis läst ut Frank Anderssons självbiografi. Vid ett tillfälle cashade han en Porsche för ½ mille, kom på att han inte hade råd att tanka så han fick återvända till handlaren och tigga om bensin. Handlaren kalkylerade körsträckan hem, och fyllde på 20 liter med orden "det borde väl räcka". Gissa om det blev sista bilaffären med den handlaren;-)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När jag köpte min E39:a privat då den var förhållandevis ny och kostade 170´ lyste lampan och jag fick stanna vid närmsta mack. Det känns lite sniket. Ok om det är en bil för 5000:- el. mindre.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag köpte vår E91 LCI iprincip ny på BMW Group i Göteborg och säljaren visste att vi skulle köra hem till Stockholm direkt.

Fick 1/4 tank och bara efter ordentlig övertalning samt diskussion om skatteåterbäring så fick vi full tank. Sniket och framförallt inte omtänksamt när man handlar en bil som kostar ~300.000 av en märkeshandlare.

//Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror folk som sitter och räknar kronor och ören är olyckliga människor ;)
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Ove Sundberg verkar må rätt gott.

You can call me Bon
Pr
1.031
Profossen
Ja, det verkar vara ett Muppsalafenomen.. Ni vet: Länet där alla bilar är 20% dyrare som begagnade än i resten av landet, där minsta rostburk säljs som "Pärla" och där "bilhandlarklanerna" är för lata för att komma på nya namn på fillialerna så de lägger på en siffra bakom namnet istället, ungefär som på pizzahaken på Mallis... (Kents bil 1, Kents bil 2 etc :-)

OT:
Det är ju omtänksamt om bilen på firman är fulltankad när man hämtar den, eller i vart fall inte tom.. Har provkört bilar på lite mindre firmor som varit torra i tanken.. Slangar handlarna ur bilarna och fyller sin egen? Är folk så snikna på riktigt?

Måste ju vara grymt pinsamt om en kund kör slut på soppa under provturen eller värre: backar ur från affären för att handlaren måste tanka upp bilen först...

Men något tungt försäljningsargument är full tank inte i min värld ;-)
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Länk
När någon säger vimpelhandlare tänker jag alltid på denna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Muppsala, hahaha! =D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.