AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.869

Betalning av vägtrafikskatt.

Sida 1 av 2
Roffa1
Sålde nyligen en beggad bil, bilskatten kom olyckligtvis samma månad som bilen såldes i Maj månad. I samband med köpet så upprättades ett kontrakt där det tydligt framgår att den nya ägaren ikläder sig ansvaret för att betala bilskatten för aktuellt fordon, undertecknat med namn och personnummer. Jag förklarade även i detalj att inbetalningskortet för bilskatten kommer att skickas över till den nya ägaren efter en vecka och alla var helt överens om detta.

Nu har den nya ägaren mottagit inbetalningskortet från mig (med mitt namn på) och efter att han talat med transportstyrelsen så har han där fått rådet att ej betala in skatten då jag enl lag är skyldig till detta? vet att den som äger fordonet skall bet skatten även om bilen byter ägare under månaden som skatten skall betalas.

Hur pass tungt väger köpeavtalet i detta sammanhang, där framgår det mkt tydligt vem som tager på sig ansvaret att betala för skatten.
Formellt måste du antagligen betala till Transportstyrelsen men du har "regressrätt" mot köparen enligt köpeavtalet, dvs han har skyldighet enligt ert avtal att betala det som du "lagt ut" till Tranportstyrelsen. Det är iaf min tolkning men jag är inte jurist och det finns säkert någon lagvrängare på sajten som kan det helt juridiskt korrekt.

/Anders
Roffa1

Anders: Det är med andra ord bara att "bita i det sura äpplet" och betala tvåtusen spänn ur egen ficka för att den nya ägaren ska få åka omkring gratis på min bekostnad. Sedan kan man ju alltid drömma om att han frivilligt skulle betala mitt krav mot honom på samma summa;-)

Jag borde förmodligen ställt av bilen i samband med försäljningen eller begärt kontanta medel för bilskatten. Tycker dock det känns lite oansvarigt att transportstyrelsen uppmanar den nya ägaren att ej betala för vägtrafikskatten trots ett signerat avtal.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mk har helt rätt. Du måste betala annars kommer fogden men nu kan ställa den fodran mot köparen i efterhand via Kronofogden. Dock så måste köpeavtalet vara formellt korrekt osv.

Om du inte betalar kommer köparen få körförbud på bilen och det tar nån månad eller två innan fogden kontaktar dig. Under den tiden måste köparen ha bilen stillastående och det är de ofta inte så sugna på. Detta kan du använda som påtryckningsmedel.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är lätt att säga i efterhand, men jag som säljare ser alltid till att de betalar skatten innan de får bilen (alltså oftast vid köptillfället) om det är avtalet.

I det här fallet skulle jag nog inte betala skatten förrän det börjar brinna i knutarna, dvs att du får hot om inkasso eller dylikt. Och det kommer nog inte att hända eftersom det inte är tvingande att betala bilskatt. Man har ju valet att ställa av den. Under tiden är bilen oskattad och han får inte köra med den om han inte betalar skatten... Om transportstyrelsen skickar brev returnerar du dessa med en kopia på köpebrevet och påpekar att du inte ska betala den.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Roffa1

Lövet: Tror du har rätt i detta fallet, förmodligen så kommer fogden med en betalningsanmodan ställd i mitt namn. Frågan är väl om det går att diskutera med fogden angående undertecknat avtal? Ska även kontakta transportstyrelsen för att höra hur de ställer sig till att köparen smiter undan avtalet om att betala sin vägtrafikskatt.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag säger som esadh. Betala inte förrän du är absolut tvungen. Det kan ta tid innan fogden vaknar. Har själv varit i samma sits, fast tvärtom. Köpte en bil där förra ägaren inte betalat skatten. Det tog över ett år innan fogden hörde av sig till honom, och det först när jag ringde och ville att fogden skulle kräva in pengar eftersom jag ju inte fick köra med bilen.
Skulle komplettera mitt inlägg med att jag själv skulle ha ringt köparen och tala om att jag fått krav på bilskatten som vi avtalat att han eller hon skall betala och att jag ej avser att betala denna, vilkett gör att det blir körförbud på bilen med allt vad det innebär. En "normal" person skulle då förstås betala eftersom vi avtalat om detta i köpeavtalet. Vad föranleder dig att direkt tro att köparen ej betalar dig? Har du redan ringt och han säger han inte betalar? Det kan ju vara så att han helt "glömt" och ditt telefonsamtal väcker glömskan och du får dina pengar. Alla människor är ju inte oärliga så dumt att misstänka att han inte betalar innan du "bett" om det....Om han ändå inte tror dig mot bakgrund av hans samtal med Transportstyrelsen kan du ju bara referera till ert köpeavtal.

Fogden kommer ju inte bara... det krävs ju att fordringsägaren skickar in sitt krav till Kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande för att fastställa betalningskravet och det är då du får kravet. Verkar konstigt om de skulle vänta ett år för detta. Myndigheter är normalt relativt snabba att skicka ärendet efter att gäldenären (den som har betalningsskyldighet) betlaningspåminnelse, till kfm. Notera där att den sk. "summariska processen" som är namnet på själva förfarandet, ej innebär att kfm undersöker vem som har skyldighet att betala. De verkställer endast att kräva in pengarna för fordringsägaren som säger sig ha en en fordran på någon. Givetvis har du då rätt att bestrida detta betalningskrav men juridiskt tror jag du förlorar i hundra fall av hundra då det är du som rent juridiskt har skyldighet att betala. Lite märkligt hela problemet då jag själv sålt massor av bilar under alla år och aldrig råkat ut för det.

/Anders
Roffa1
Anders: Jag har redan blivit kontaktad av köparen och han låter meddela att han absolut ej tänker betala bilskatten (han vägrar) dels p.g.a att transportstyrelsen uppmanar honom att låta bli, samt även för att bilen enl honom drar för mkt bensin? Han har ej längre råd att betala skatten för att bränslekostnaden vart betydligt högre än väntat.

Även jag har sålt hel del bilar genom åren, har dock aldrig tidigare råkat ut för något liknande spektakel;-)
Roffa1

Tillägg: Köparen är en ung grabb på 21 år, han kom hit med sin morsa och köpte bilen kontant av mig.

Modern står uppsatt som köpare på kontraktet för att även hon ska kunna figurera falsk ägare med billigare bilförsäkring (bedrägeri) jag vet.
Mamman vill dock att grabben ska göra rätt för sig och betala för bilskatten, men grabben är av en helt annan uppfattning.

Känns inte så trevligt att stämma modern som egentligen är den som är juridiskt bunden till avtalet. Jag tänker ej heller sätta dit någon för försäkringsbedrägeri. Hoppas det löser sig under veckan.
Du kan väl bara vänligt tala med modern och säga att ni har ett avtal. Här är det väl så att du borde ha avtalet med modern, men antar att du har avtalet med sonen. Spelar iofs ingen roll på vem som han sen registrerat bilen, det är ju deras problem. Men att en bil drar mera bensin än vad köparen trott är ju inget sakligt fel att åberopa mot säljaren, det är ju köparens undersökningsplikt att kolla om en bil är bränslesnål eller ej. Löjligt argument.

/Anders
Då är väl kontraktet skrivet på modern också? Det verkar ju som att hon är villig att betala så då är det väl bättre att kontakta henne och fråga varför dom inte gör som ni kom överens om.

Sen kan man ju fundera på varför man ska krångla till enkla saker egentligen...
Roffa1
Kontraktet samt ägarbytet är skrivet allt på modern och hon är mkt väl medveten om att hon är juridiskt bunden till vad som avtalats i kontraktet. Tyvärr så har hon väl ej ekonomiskt utrymme att själv betala för skatten, så hon överväger istället att tvinga grabben att ställa av bilen tills vidare. Hur nu detta kan bli möjligt, tror grabben har samtliga registreringspapper med kod för att göra div, ändringar som avställning, osv. och dessa lär han nog ej släppa i första taget. Enl uppgift kör han med bilen både natt som dag. (första bilen)

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Well, det står i kontraktet att köparen ska betala skatten, så då är det avtalsbrott om han(hon) inte uppfyller avtalet. Kanske kan du höva köpet, men det kanske var en bil du ville bli av med. Ändan är alltid bak, men jag anser att du kan kräva pengarna av köparen och själv betala skatten när inbetalningskortet kommer till dig för andra gången. Eller låta bli att betala.
Det brukar inte hjälpa att beskriva någonting i detalj någonting för en privatperson, såvida det inte är skrftligt och undertecknat av båda parter. Det kan fungera med en seriös bilhandlare.
Roffa1

Hur mkt extrakostnader har skatten ökat med när avi nr 2 delas ut?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Saxat från transportstyrelsen:

"Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.

Om skatten betalas för sent påförs dessutom dröjsmålsavgift på minst 100 kronor."
Källa: Länk

"Transportstyrelsen fastställer skattskyldighet genom automatisk databehandling. Anser du dig ha blivit felaktigt debiterad fordonsskatt och vill att skatten ska omdebiteras? Då måste du vända dig till Skatteverket. Skatteverket är beslutande myndighet när det gäller fordonsskatt."
Källa: Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Om han har ett köpeavtal som han säger ovan, så lär det ju vara skriftligt...

Jag skulle själv ha betalt till Transportstyrelsen eftersom jag (dvs du i detta fallet) juridiskt är skyldig att betala. Jag skulle inte drömma om att häva ett köp för dessa 2000 kr eller äventyra att dra på mig en betalningsanmärkning med allt vad det innebär. Sen får du ju kräva tanten på pengarna och tala om att du tyvärr är tvungen att skicka in din fordran till Kronofogdemyndigheten inom 10 dagar om inte tanten betalar dessförinnan. Om hon sen själv betalar eller om ungen betalar är ju upp till henne. Då får du säkert dina stålar.

/Anders
Intressant situation. Går ärendet om fordonsskatten till kronofogdemyndigheten drabbar den enbart Roffa1 oavsett vad som står i det köpekontrakt som upprättats. I slutänden blir det att välja mellan att antingen betala fordonsskatten eller bli offer för en utmätning.

Jag hade betalat fordonsskatten för att undvika att ärendet går till kronofogdemyndigheten, och sen själv drivit in pengarna med hjälp av köpekontraktet som bevis.
Roffa1
Tror ej det är mödan värt att leja fogden för att försöka driva in 2.000:- från människor som uppenbarligen ej vill/kan göra rätt för sig. Vill minnas att fogden vill ha 600:- för själva indrivningsuppdraget. Avvaktar tills senare i veckan för att se om det ev, löser sig på annat sätt.
Det är inte värt att dra på sig förseningsavgifter för något likt detta. Att tolka av dina inlägg har han redan bestämt sig för att inte betala något, oavsett vad hans mamma tycker och vill. Så det kommer enbart bli dyrare för dig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ju sant men det är ju mamman som står på kontraktet och ev riskerar att bli dragen till kronofogden så visst kan mammans åsikter påverka sonens agerande. Sonen är ju beroende av att mamman står som ägare för att kunna försäkra billigare men jag tror knappast hon är intresserad av att hjälpa till med detta om det innebär ett kronofogdeärende...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.