AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.339

Trasig damask runt kolven i främre oket. vad göra?

Håller på att byta belägg runt om och när jag tar lös sista oket ser jag att damasken runt kolven har fått sig en reva. Hur går man till väga nu? går det att ta lös damasken för att rengöra kolven innan man trycker in den för att få dit nya klossar?
Dän med oket, tryck ut kolven, tex med tryckluft, passa dig dock kan vara farligt. Rengör oket utvändigt/invändigt. Kolla så att cylindern ser bra ut (ingen "gravrost" eller grova repor). Kolven skall inte vara fint silvrig, liiiite-liiiite rost/skador på utsidan närmast belägget är acceptabelt. Köp ny packningssats, montera ihop & klart. Är busenkelt även om man aldrig gjort det innan. Det som är liiiite svårt är att få tillbaka kolven. Knepet är att fetta in kolv, cylinderlopp & packningar ordentligt med det medföljande fettet. Montera den inre packningen i cylindern. Trä sedan på den yttre (dammskyddet!) på kolven så den sitter precis i början av kolven, dvs inte i den änden som kommer trycka mot beläggen. Placera kolven i position. Dammskyddet sticker ut så pass mycket att man kan pilla in den rätt enkelt i dess spår i oket. När dammskyddet sitter i okets spår (samt att andra änden sitter kvar på kolven fortfarande...) så är det bara att trycka in kolven med handkraft. Om du inte kan trycka in den med handkraft så kärvar det lite. Jag renoverade mina ok på detta vis, en barnlek när jag väl kom på hur kolven skulle återmonteras inkl dess packningar...Glöm ej att lufta bromsarna...
Fulvarianten: Köp nytt dammskydd. Klipp/skär bort den yttre delen av den trasiga, spara en lagom stor plan yta...Rengör så gott du kan. Trä på det nya dammskyddet, limma med superlim mot det gamla dammskyddet...Inget förfarande jag rekommenderar på en M5, men har man en bruxis som sjunger på sista versen så kan det vara ett alternativ, eller som "nödlagning". Gjorde denna "lagning" på en bruxis, funkade utmärkt hela vintern, o även hela sommaren...
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Finns renoveringssatser för kolv/tätningsring/damask. Är inte kolven rostangripen och inget läckage av bromsvätska verkar finnas så räcker det kanske med att bara byta damasken. Det är relativt enkelt att göra.
Pressa ut kolven lite ur oket och slit bort gamla damasken. Den sitter i ett spår i kolven och ett spår i oket. Gör rent allt så gott det går och ta bort rost och smuts. Tryck dit den nya damasken. Tryck ned den i okets spår med hjälp av något trubbigt, försiktigt. Och tryck över den andra änden över kolven och ned i spåret där. Klart!

Det är inte fel att i samband med att man skiftar däck, vinter/sommar och sommar/vinter, gör lite motionering av bromsarna i form av att lossa oken och ta ur beläggen för att kunna pressa kolven ut och in till sina "ändlägen" ett par gånger och då också se till alla damaskerna är hela och fräscha och glidytor/gummi till de flytande oken är hela och rena. Detta håller de flesta problemen med anliggande/kärvande bromsar borta!
(Men vem har tid och lust att göra detta när man ligger ute i första snöfallet för vintern och svär över att man inte bytte däcken på helgen innan som planerat...) ;-)

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Jag var inte snabb nog ser jag! ;-)
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Jag var inte snabb nog ser jag! ;-)
Dammskyddsmanchetten ska gå att byta utan att kolven behöver demonteras. Se sista bilden efter återmontering av kolv.

Länk

Fredde71: Hur f*n kan man få dit dammskyddet utan att trycka ut kolven helt? Samma sak med att få loss det gamla, kolven måste ur oket...På de ok jag renoverat (tyska bilar) är det banne mig omöjligt att få tillbaka dammskyddet med kolven monterad. Dammskyddet har ju även den en "läpp" som kan tänkas täta mot bromsoljeläckage om den inre packningen sviker helt, en slags "backup" som jag ser det....
Aha..det finns varianter där dammskyddet sitter utanpå, det förklarar saken*haha*. De jag renoverat (M5 E34 samt Passat) så har dammskyddet suttit i ett spår inne i cylindern...
Hålet i damasken ser väldigt nytt ut. Blev troligen när jag var i mantorp för 2 veckor sedan. Så det är inge rost eller repor på kolven dock har det kommit in lite smuts så det måste rengöras. Det ser ut som om damasken sitter på insidan. men det hade ju varit smidigt om man kunde byta utan att riva hela oket.
fredde 7
Damsasken sitter på insidan. är inte svårt att byta, dock måste kolven bort, använd tryckluft FÖRSIKTIGT, lägg en träplanka att trucka ut kolven emot EJ HANDEN.
Packningsfett följer ej med BMW:s packningar,är ett speciellt fett som du kan köpa hos alla bilreservdelsfirmor.
lycka till
Nu är det fixat. Gick ganska smärtfritt. Tog ur kolven och satte tillbaka allt på mindre 1 timme. Tack för alla tips. Dock så glömde jag naturligtvis att sätta på packningsfett. Bör jag plocka ner det igen och sätt dit det?
Cylinderfett har man bara för att kolven skall glida mot gummi-ytorna, gör de inte det kan de sätta sig fel o kanske gå sönder, dessutom bra trögt att trycka in de utan fett... Så något måste du ha smörjt med, bromsolja kanske:)?
Jo jag hade Bromsolja för att rengöra och smörja med. Trodde att man skulle ha fett för livslängden och tätheten på packningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.