|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på bli tokig på detta smällande. Jag trodde det var dämparna som var slut så jag böt till Fk coilovers runt om men den smäller fortfarande. Det känns bra ända tills man kommer till ett skarpt gupp eller liknande då smäller det rejält i framvagn, låter precis som att den bottnar men den är så pass styv att jag inte tycker den borde göra de? Är det någon som varit med om liknande? Tacksam gör alla svar och tips | |
| Är det ingen som har någon ide om vad de kan vara? | |
|
Krängnings hämarstag, eller länkarmsbussningar, Är det första jag hade kollat.Betydligt billigare än att byta stötdämpare dessutom. Mvh Thomas |
|
|
Okej men tycker dom borde sagt nånting om bussningar på besiktningen men den gick igenom utan anmärkningar för en månad sen och har smällt drygt ett år. Den var sänkt 50mm när jag köpte den så trodde att de var därför så jag böt till 30mm och det var mycket bättre men fortfarande så small det i potthål och liknande men det fick vara tills nu då började den kännas svampig bak så då böt jag alla dämpare och trodde det skulle försvinna men icket. Det är inte lite det låter heller, låter som om du tänker dig att den slår igenom utan nå som helst gummi som tar emot, det är helt stumt och man tror bilen ska gå av ibland. Kan han ha varit tvungen ta bort nå gummi när han hade sänkt den så mycket? Kommer inte ihåg hur det ser ut, Sitter det nå genomslagsgummi fram? |
|
|
Genomslags gummi kan det oxå vara som är bortplockat eller kanske rent av saknas precis som du e inne på. Bara för att den gått igenom sbp är inte någon garanti för att allt är iordning.Dom missar felaktiga delar. Jag har dålig erfarenhet av för mycket sänkta bilar. Dom blir väldigt stötiga och dom slår igenom i fjädringen. Dessutom så mycket sänkning är aldrig något du i regel kan köpa utan det brukar vara någon "hemmafixare" som antingen kapat fjädrar eller som jag en gång upptäckte,någon hade värmt fjädrarna med gasbrännare så dom sjönk ihop rent fysiskt. Mvh Thomas |
|
|
Ska det sitta något annat genomslagsgummi än dom som sitter på själva dämparen? Nä det är ju sant, svårt att veta vad som är slut då. 50mm sänkningen var H&R fjädrar och den med 30mm som jag köpte var från chassit.se, tycker inte att 30mm borde vara FÖR mycket? Men det kanske är så jävligt, hade de nu bara varit så de kändes som de tog mot nå gummin så hade det inte varit så farligt men det blir ju sån smäll att man blir rädd att den ska gå av... |
|
| Besiktningsutlåtande behöver inte betyda någonting då vissa sorters slitage inte märks i deras tester (eller kanske beroende på inkompetens?). Mina tryckstag var totalt slut i inre gummibussningarna innan jag bytte, fick aldrig något påpekande ens. Smällde rejält över vassa kanter. | |
|
Kan vara främre länkarmsbussning. Den tar fortare slut om bilen sänkts utan att man ändrar bussningens läge. Den är spänd vid normalhöjd för att vara obelastad. Sänker man sen bilen så mycket som 50mm så belastas bussningen lite hela tiden. Friska främre länkarmsbussningar gör oerhört stor skillnad på komforten. |
|
|
Ja okej men det låter ju som att det kan vara nått av dom som är slut då, finns det nån bra sida man kan köpa dom ifrån eller är de original som gäller? Jag är inte riktigt säker på exakt vilka delar de är jag ska ha så ifall nån kunde posta en länk vore kanon. |
|
| Kan ju berätta att när jag tänker efter så har jag lite lätt vibrationer vid inbromsning också, inget som jag stört mig jätte mycket på men kan vara så att man vant sig. | |
| Vibrationerna var nog mest troligt ingenting rellevant för tänkte jag skulle prova igår när jag körde hem för jag har inte tänkt på de senaste tiden och de verkar som att nu efter dämparbytet och hjulinställningen så slutade de vibrera så de är bara glömma de påståendet bara smällandet det som kvarstår.. | |
|
Här är ett filmklipp när jag kör i ett ganska skarpt gupp i ca 120km/h Länk |
|
|
Tjenna Wetman! Jag har samma problem/irritation på min 325:a.Jag undviker brunnslock och skarpa kanter då det går i stadstrafik.Köpte bilen sänkt för 18 år sedan och frågade efter ett tag om det va nåt fel? "Min BMW-mekare" sedan dess (aukt) sa att det toligen beror på korta fjädrar.Att byta dämpare hjälper troligen inte eftersom fjädrarna är dom som får skiten först och kan smälla ihop kanske.Jag är en glad amatör men ville bara delge denna lilla erfarenhet./D. |
|
| Okej trist att du också har de problemet men skönt att veta att man inte är ensam iaf. jo jag var ju som inne på att det hade med dämparna/fjädrarna att göra men typ att det blev fel när man använde sänkfjädrar tilsammans med original dämparna. Trodde att det skulle fungera med coilovers då det är komplett med både fjädrar och dämpare som är gjorda att funka tilsammans, men just smällarna är värre än med original och 30mm fjädrarna. Är lite lur på att coiloversarna jag fick fram är till någon modell med mindre motor samma som de finna olika sänkfjädrar för jag har mycket justeringsmöjligheter bak där kan man vrida upp den ordentligt hög medans fram är nästan på max och är då ungefär som med 30mm sänkningen. Men den kanske helt enkelt bara är för låg för dom här skit vägarna. | |
| Sen håller orginaldämpare ganska hög kvalitet när det gäller att ta upp stötar och slag, detsamma gäller bussningar. Jag märkte skillnad på min e39 bara av att byta från orignal till meyles förstärkta bussningar. Den blev märkbarat stötigare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.