|
|
|
|---|---|
|
Här följer en instruktion hur man gör när man säljer sin bil till utlandet (EU/EES-land!). Talar av egen erfarenhet då jag bl a sålt en E39a till Vasa, Finland. Transportstyrelsens "Variant 1" är bäst och tämligen okomplicerad men kräver förberedelser och tar lång tid. Metoden är nästan självinstruerande och beskrivs alltså inte här! I de flesta fall används istället "Variant 2", det som kallas "avregistrering genom export". Den bygger på förtroende mellan säljaren och köparen (i utlandet). NÄR AFFÄREN GÖRS UPP (Variant 2) # Köparen ska ha båda delarna av reg.bevisen i orginal med sig, ni ska INTE fylla i något på dem! Ta dock gärna en kopia, kan vara bra att ha när man senare ställer av fordonet. # Ni måste skriva ett "bra" kvitto som bl a innehåller bilens chassinummer m.m. Kvittot måste köparen uppvisa när köparen ska förtulla/ta in fordonet i sitt hemland. Är kvittot "dåligt" kanske det inte räcker som bevis för att bilen är ärligt införskaffad. # Köparen måste lova att skicka tillbaka 2 saker: registreringsskyltarna OCH kopia på tullintyg, reg.bevis (från det nya landet) eller annan handling som bevisar att fordonet har förts ur Sverige. Jag skriver ofta ett kort stycke i kvittot: "Överenskommelse: Köparen lovar att skicka tillbaka..." o.s.v. Alltid något... NÄSTA STEG (Variant 2) # 1a) När köparen kommit hem till sitt land ska köparen dels typ förtulla fordonet, dels skruva bort de svenska plåtarna, sätta dit "interimsskyltar" och försäkra fordonet i sitt hemland (EU/EES-land!). # 1b) Nu kan du med gott samvete ställa av fordonet i Sverige i väntan på att du får reg.plåtar och kopia på tullhandling, reg.bevis e dyl från köparen. Då kommer du att få tillbaka överskjutande bilskatt och en del pengar på din försäkring. Det är ok att i detta skede ställa av fordonet i Sverige enligt TS Kundtjänst. # 1c) När du fått plåtar och papper från köparen skickas de till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro tillsammans med blanketten "Anmälan om avregistrering vid export...". Nu är det bara att vänta på att försäkringsbolaget betalar tillbaka ev överskjutande försäkringspremier ("garageförsäkringspremien"). Är köparen icke svensktalande blir det förstås lite mer mickel-mackel med översättning, kvitto o.s.v. men principen är densamma. Lycka till! Här nedan några bra länkar; Transportstyrelsens instruktioner: Länk Transportstyrelsens blankett (i st f del 2 av reg.beviset): Länk | |
|
En komplettering till: NÄSTA STEG (Variant 2), #1b och #1c Köparen kan naturligtvis själv skicka nummerplåtar och tullhandling, reg.bevis e dyl direkt till Transportstyrelsen, SE-701 81 Örebro. Alternativt kan köparen fixa detta i samråd med tullmyndigheten i samband med införseln av bilen till sitt land. Om detta fungerar behöver du alltså inte skicka in blanketten "Anmälan om avregistrering...". Observera att TS måste få dom gamla svenska nummerskyltarna också, det räcker inte med tullbevis, reg.bevis e dyl! Efter några veckor ska du få en bekräftelse från Transportstyrelsen på att ditt fordon är avregistrerat. Tips! Kontakta ditt försäkringsbolag så att dom inte "glömmer" att återbetala överskjutande "garageförsäkringspremie". Instruktionen: Länk |
|
|
Sålde min E39 till Finland ganska nyligen och körde då enligt variant 2 ovan. Fick skyltar och tulldokument i posten efter två dagar. Skickade in detta tillsammans med ersättningsdokumentet till regbevis del 2 och ett par dagara senare var bilen officiellt avregistrerad. Har tidiigare också sålt en bil till Norge och det fungerar i princip på samma sätt dock behövde dom inte båda delarna på regbeviset så där kunde jag behålla del 2 för att skica in tilsammans med skyltarna och tulldokumentet. Den norske köparen hade också med sig egna bilhandlarskyltar så mina skyltar kunde jag skruva av innan han körde hem bilen. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.