AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.998

e39 touring, nöter bakdäck på insidan

ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Hej, jag ser att cambervinkeln är åt skogen på min e39 525 TDS touring. Hjulet lutar innåt och har nästan tuggat upp hela insidan av däcket på mindre än en månad. Den har gått långt, nästan 40' mil. Tänkte bara höra om det finns någon med tips vad det (troligen) är? Bra att ha en plan innan man börjar :) Har kännt att den varit instabil i bakvagnen också.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gissningsvis dåliga länkarmsbussningar. E39:an har en lite knepig led ytterst på bärarmen som brukar gnissla och ha sig. Det bästa är väl att byta samtliga bussningar och göra en 4-hjulsinställning. Silentblocken/chassiebussningarna har inget med cambern att göra, så de kanske är intakta. Är det bara ett hjul så kolla så inte fästat lossnat till övre länkarmen så excentern vridit sig eller nåt. Det är där cambern justeras.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vid skruven 7 camber och vid skruv 20 toe: Länk
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
tackar för tipsen, plockade ner "andra sidan" (=vänster) för jag var tvungen att byta en handbromsback där. Noterade att däcket var sitet på insidan på den sidan också. Inte lika mycket som högersidan. Verkar som att det bara går att byta den yttre bussningen samt stagen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

kontrollera att axeln i den yttre bussningen(nr 2 i bild) är centrerad i denna. Om inte, är det tid för byte.

Mvh H
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Väldigt sent inlägg... men det var precis som Håkan tipsade om, kulbussningen som var slut (och då menar jag total slut!). Bytte på bägge sidorna och nu går den som ett lok på vägen igen :)

Läste på en annan tråd att kan ibland höra ett knak/"klonk" när den bussningen är slut. Det har funnits ett sådant, när man drar iväg från stillastående. Det ljudet har varit där länge, så det har antagligen varit dax att byta bussningen länge... Jag väntade istället tills bussningen var helt färdig så jag fick byta två däck i förtid också x) Knaket försvann efter bussningsbytet.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
mazellan, var det lätt att byta dem bägge?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fanns en grymm guide på youtube

Länk

Det är väll bara själva urdragningen och i pressningen som kan bli bökigt antar jag

(Varför finns det ingen edit funktion?)

/Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Lånar denna tråd när jag ändå redan skrivit i den

Hissade idag upp bilen runtom och ryckte i samtliga däck. Vänster bak kände man tydligt att det var ett litet spel om man röck vänster-höger, fast det räckte nästan bara att trycka på vänstra framdelen av däcket för att det skulle röra sig lite.
Tror nästan det kan vara #6 Länk
Men ska kolla lite närmre när tillfälle ges, kan ju även varit #2

Btw när jag röck vänster-höger på framdäcken så såg det ut som att bromsoken rörde på sig jämfört mot skivan, ska det vara så?
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Hej Janne!

Ja, det var en riktigt bra video! Jag hade själv tänkt sätta ihop en guide... men det blev som inte riktigt av... :) och nu behövs det inte.

Jag gjorde en egen avdragare för bussningen och värmde ordentligt för att få lös den (min satt betydligt mer än den verkar ha gjort i filmen). Kan iof lägga upp måtten på delarna till avdragaren. Vid montering hade jag bussningen i frysen ett dygn innan och så värmde jag fästörat också, då trillade bussningen dit utan problem. Återmonteringen av skruv #17 i din länk var lite "små-trixigt", jag förbrukade ett antal svordomar innan den satt på plats. På första sidan så spände jag inte upp fjädern tillräckligt så den var ett rent h-vete att få dit. Använde ett spännband och klossar för att positionera den rätt. På andra sidan gick det ganska lätt då jag komprimerat fjädern så mycket jag bara kunde (och naturligtvis går det alltid lättare när man vet hur man ska göra :)

Jag kunde inte känna något spel när man röck vä<->hö (inte heller upp<->ner) trots att bussningen var helt slut. Det var cambervinkeln som blev helt fel "bara". Men naturligtvis kan det vara olika från fall till fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.