AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.761

Köpråd: Nya bakdäck

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag behöver nya bakdäck i dimensionen 265/30 R19 och skulle behöva lite råd kring detta eftersom jag inte är insatt i de aktuella alternativen på marknaden. I dagsläget kör jag på Dunlop Sportmaxx, som jag har varit mycket nöjd med. Dessa kommer också få sitta kvar på framhjulen.

Bilen körs nästan uteslutande på kurviga landsvägar, andelen motorvägs- och bankörning är närmast försumbar.

Vilka däck hade ni rekommenderat (och varför)?
Verdi
Likadana som du har?

Varför?

Du är nöjd med däcken och de skulle matcha framdäcken. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Absolut inga dåliga däck även om det finns alternativ som kanske är något bättre men då du redan samma fram så hade jag också övervägt att köpa samma. Är det SportMaxx eller SportMaxx GT du har?

Två däck som jag tycker är bättre och som kostar lika mycket eller mindre är Hankook S1 Evo och Good Year F1 Assymetric. Finns även en Assymetric 2 ute men det har jag ingen erfarenhet av.

Michelin PS2 är ju också ett bättre däck men då kostar det också en slant till...

___
//Ulf
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag har "vanliga" Dunlop SportMaxx. Jag tänkte mest att det idag säkert finns bättre däck för ungefär samma pengar. Vilka är argumenten för att matcha framdäcken?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mina argument för att matcha är väl inte så starka...Det ena är väl det estetiska att det ser bättre ut med samma däck runt om och det andra är att en del hävdar att bilens uppträdande kan försämras med olika däck fram och bak, det är dock inget jag själv upplevt och jag har kört med mixade uppsättningar på både M5 E39 och min nuvarande Golf GTI.

Köpte nyligen Hankook S1 Evo i 19" till min E61 och är mycket nöjd. Känns bra på vägen och är både komfortabla och tysta för att vara så pass låg profil. Dessutom är priset på dessa hyffsat humant...

___
//Ulf
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Är det någon som har sett nån aktuell test?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Är jag verkligen ensam om att vilja skaffa nya däck inför säsongen? Vore tacksam för fler tips, erfarenheter och testresultat...
Beträffande testresultat kan du väl själv gå in på Auto Motor och Sport, Teknikens värld samt Vi bilägares hemsida och läsa igenom de däcktester som de gjort?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag har sökt men inte hittat några tester på däck av de modeller och dimensioner som jag söker. Om jag har missat något får du gärna upplysa mig om detta.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag hittade precis en bra sida där man länkar till ett antal aktuella däcktester samt låter folk skriva om sina erfarenheter med olika däck. Mycket läsvärt!

Sidan hittar ni här: Länk

Jag har också gjort en enkel sammanställning med resultaten för ett antal för mig intressanta däck. Om nån vill ta del av denna är det bara att skicka ett PM med mailadress.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.