AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.327

520d, sladda försiktigt?

Mo
22
Mozez
BMW 520dA Touring -08
Tjena.

Jag vet att jag sannerligen inte äger en "lekbil", men hur är det med automatlåda och att sladda lite? Vintern är lång och kall, och att sladda lite så barnen tjuter och frun skriker är ju bara roligt. :)

Jag har en 2008 520d automat. Om jag stänger av DTC och försöker sladda, kommer väl motorn att varva, kommer då automatlådan växla upp mitt i sladden? Funkar det bättre med "manuellt" läge och köra på växlarna via steptronic, men den växlar väl också upp vid för höga varv?

Vad säger ni, är det skadligt för lådan?

I övrigt är jag verkligen nöjd med min första BMW. :)

Tack på förhand!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Manuellt läge! Annars blir det ju svårt att kontrollera sladden.
Nej, det är knappast skadligt för lådan, det är ju bara att köra lite måttligt och inte gärna på underlag med ömsom våt asfalt, ömsom snö/is.

Bara en amatör sladdar genom att studsa på varvstoppet, åtminstone vintertid. Bara att slänga i tvåan eller trean och hålla lite lagom varvtal (2500-3500).
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Även om du stänger av dtc helt så kommer du inte kunna åka med fullvarv å uppväxlingar från lådan den känner att nått är fel när det går "70" men varv å växel för 180 då kommer den ge sig ändå.../M
ja kunde leka helt okej med min bil så håll dig från att varva för mycke så ska de nog gå fint : )

syftar på automaten då. vet inget om hur de går att sladda med den motorn men antar att de är väldigt lätt på rätt underlag : )
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
manuellt läge: kör du för sakta på för hög växel så växlar lådan ner och kör du på för höga varv så växlar den upp..jobbigt och lite lurigt att kunna hålla en "kontrollerad" sladd...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Han har nog fått in finessen vid det här laget ;)
Mo
22
Mozez
BMW 520dA Touring -08
Tjena, joda, det blev en del sladda i vinter.

"Manuellt läge", andra växeln, DTC helt av (håll inne knappen några sekunder).
Bara passa att inte varva så mycket att den trots det manuella läget växlar upp, så är det riktigt roligt att leka!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.