AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.211

Sprinttrubbel bromssköld, E36. Fullösning?

Do
5
DocHP
320i Touring -94
750iA -89
Som andra lider jag av att hålen i skölden ökar i storlek och gör att sprintarna faller in och lever om.

Men, jag har en resa på 140 mil att göra inom väldigt snar framtid, att riva ner drivaxlarna är inte aktuellt för fem öre innan den resan.

Har hittat ett par lösningar, men vilken är mest rätt ?
En hittade jag där sprintarna ersattes med m5x40 bult och en fjäder, men fjädrar har jag inga, har dessa en avgörande funktion för att det ska funka?
Det känns som att bromsbacken ändå inte ska röra sig i sidled och fjädern endast är där för att hålla sprinten på plats. (och inte behövs om man använder bult-lösningen)
Eller är jag ute och cyklar nu ? ;)

Ett annat alternativ jag lurade på vad helt enkelt att plocka väck alla delar som har med handbromsbackarna att göra på vänstersidan tills jag kommit hem igen och kan skruva i lugn och ro.
Eller finns det något som blir kvar som kan ställa till det ännu värre?

Är väl medveten om att rätt lösning är att ersätta bromssköldarna med nya men det hinner jag inte.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köp en ny bromssköld ( kostar omkring 140 spänn) och dela den
på mitten så slipper du plocka ut navet. Har själv gjort det och det
funkar .

mvh stefan
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Av ren nyfikenhet, är det min fullösning du tänker på?
Länk
Länk

Intressant fråga, tänkte inte så mycket på det när jag slängde ihop den där fullösningen (om det är den du tänker på). Men nu när du frågar så tror jag inte fjädern behövs, syftet med skruven är ju bara att se till att de inte hamnar helt snett.
Do
5
DocHP
320i Touring -94
750iA -89
Ja slangen det var din lösning jag fastnade för :)

Klurade om fjädern i sig kanske tillät rörelse vid anspänning av backarna så de inte fastnar p.g.a. bulten är för hårt spänd eller nåt.

Finns sprint och fjäder i monteringssatserna till bromsbackarna? kan ju norpa därifrån och köra din lösning om den fortfarande håller.

Lösningen med att dela på sköldarna har jag också läst, har redan två nya som ligger men jag har ingen svets att fräsa ihop delarna med sen.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Du behöver inte svetsa ihop den om du inte vill, det funkar utan
att svetsa.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har kört med ståltråd som virats fast nån satans på utsidan, fjädern är ingen viktig pryl. En skruv funkar oxå, bara den kan röra sig lite i sidled.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Fjäder finns med i monteringssatserna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kör man utan fjäder så skall man ju inte skuva åt så det sitter hårt, man måste lämna lite slack så backarna kan röra sig lite.

Min lösning fungerade under det halvår jag körde med bilen (och jag är av den skolan att jag alltid drar åt handbromsen när jag parkerar bilen), inklusive en besiktning.

Nu är dock bilen kung i pallbockarnas land :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag delade nya sköldar. Dock till en Merca. Sedan svetsade jag ihop dom på plats. Det är en vedertagen lösning t.o.m. på bilverkstäder ;)
Do
5
DocHP
320i Touring -94
750iA -89
Tack för alla tips.

Har delat sköldarna halvvägs nu, får se om det blir bulttricket eller om jag får lös de gamla sköldarna när jag väl tagit ner skivan.
Måste ju ändå bort med den oavsett lösning som jag förstått de :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.