|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Är det någon som har koll på när skivorna vanligtvis behöver bytas på en 530ia från 2006? Skall kolla på den på lördag, men har tagit reda på att skivorna ej har blivit bytta på bilen någon gång. Bilen har gått 12300 mil. Har förstått att serviceintervallet i idrive endast har koll på beläggen, stämmer det? Tacksam för svar. /Markus Lillmats_83 | |
|
Hur ofta du behöver byta skivor beror mer på körstil än miltal. Kör du mycket landsväg/motorväg använder du knappt bromsen.. Det första tecknet på att du behöver byta skivor är att du knappt får bort oket, pga "vändkanten" i ytterkant, dvs att de börjar bli tunna, att de börjar bli rostiga på ytan som belägget ligger emot (speciellt bak) eller att de är vinda/skeva. Idriven håller bara koll på beläggen som du skrev. //Lasse |
|
|
Ok. Jag antar att det är mycket landsvägsmil på denna. Ska försöka kolla skicket på skivorna noga. Men frågan är hur många mil de kan hålla även om bilen har körts på landsväg? Finns det nåt annat som är extra viktigt att kolla på en 530ia? Har bla hört talas om fukt i strålkastarna. Tack. /Markus Lillmats_83 |
|
|
Har du inga bekymmer med bromsarna och besiktningen godkänner dem, har du inga problem, skulle jag säga.. //Lasse |
|
| Mät med skjutmått. Minsta mått finns angivet på tex mekonomens hemsida. | |
| När jag sålde min 330 -03 hösten -09 satt det fortfarande originalskivor fram. Miltal 22700mil. | |
|
Minsta mått står även på skivorna, men det kan ju vara svårt att se med hjulen monterade. Som referens kan det nämnas att på E39 525 (som har klenare bromsar än 530) är slitmånen bara 1,4mm på skivorna. Nya skivor 22mm, minsta mått 20,4mm. Med andra ord får det knappt finnas någon "vändkant". Däremot går det ju att köra ner skivorna bra mycket mer än så, och besiktningen släpper igenom bilen bara bromsarna tar som de skall. Min bil var nybesiktad vid köp med helt slutkörda (men perfekt fungerande!) bromsskivor och belägg, bromsbeläggvarningslampan tändes på resan hem från köpet. :) |
|
|
Hej! Minns inte säkert men tror att du har 30 mm "tjocka" skivor fram - minsta tillåtna tjocklek borde då vara 28,4 mm. Mina bromsar kändes lite "pulserande" så jag funderade på en "svarvning" av skivorna fram, men det blev inget av med det då de var 3 mm under minmått!! Gått ca 15-16.000 mil med originalbelägg på mestadels landsväg. Mvh/Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.