|
|
|
|---|---|
|
Hej alla 750 ägare, såg i dag en B 12 5,0 Alpina har någon kännedom om denna biltypen. Perstanda, hur många kan finnas i Sverige / Tyskland mm. Pris Bilen jag såg var en E 32. Nyfiken gillar inte att trimma själv utan fabriksgrejer är min grej. Hoppas på svar. Björn | |
|
B12 tillverkades från Juli 1988 till Januari 1994. Totalt så har det tillverkades det 305 B12:or. Hur många som har kommit till Sverige vet jag tyvärr inte. Om man ska nämna prestanda så finns 350 hk vid 5300 varv/minut. 470 NM vid 4000 varv/minut. 0-100 km/h går på 6,8 sekunder, 0-200 km/h går på 24,6 sekunder. Topfarten ligger på 282 km/h. Kännetecknande för en B12 är att den har en Alpina-spoiler i fronten (finns både med ett eller två luftintag beroende på årsmodell). Insugningsrören är i svart och det sitter en kåpa över där de går in som det står ALPINA på. Sedan finns det 4-ekrad Alpina ratt som är mindre än originalet. Alpina sportstolar i Nappa skinn. Mätaren är precis som en 750i bara att den uppgraderad till 320 km/h och det är röda visare på alla de 4 mätarna. Det står dessutom Alpina i mitten av mätarna. Det sitter också Alpina stripes på B12 och naturligtvis Alpina 17" fälgar som original med däckdimensionerna 235/45 fram och 265/40 bak. Bilstein slötdämpare och fjädrar är det också ändrat till. Bromsarna är också uppgraderade för att klara av värre påfrästningar. Servotronicen är ändrad för att bli hårt vid vissa höga och låga farter. Det är ett annat rostfritt avgassystem och andra slutrör (runda), 750i har rektangulära. Det är också 3-vägs metallkatalysatorer, 750i har keramik-katalysatorer. Varvstoppet är flyttat till 6400 varv/minut, förut 6000 varv/minut på 750i. Andra Mahle-kolvar och annan bakaxel. Blocket är fortfarande det samma, 5,0 liter. Det är samma vevaxel, insugningsrör och kylsystem som på 750i. Insugningsventilerna i toppen är större på B12. Det är samma växellåda men med oprogrammerad elektronik. Finns mer ändringar, det här är några. //Schnitzer |
|
|
Här är lite info om bilen men det mesta har nog Schnitzer redan nämnt. Länk BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.