AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.148

Problem att montera H&R-fjädrar på e24/e28

Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Har Bilstein sprint och HR runt om på min e24. HR-fjädrarna fram kräver lite modifiering om de ska passa perfekt eftersom de är lindade så att ändarna på fjädern sitter 180 grader förskjutna medan de på originalfjädrarna inte är förskjutna. Det gör att de övre fjädertallrikarna hamnar vridna 180 grader i förhållande till original och därför lutar åt fel håll eftersom de är snedpressade för att kompensera för fjäderns "lutning" i förhållande till fjäderbenet. Vill man att det ska sitta ihop riktigt får man kapa ett halvt varv på fjädrarna.
Bilder sist i det här albumet: Länk
Någon mer som råkat ut för det på HR till e28/e24?
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Länk igen:
Länk
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Ett sista försök att länka...
Länk
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det där behöver du inte bry dig om, det har ingen praktisk betydelse.
Det mycket troligt att fjäderna kommer att ligga an hela varvet runt när bilen står på hjul med belastad fjäder.

Slutvarvet är som sagt lindat lite för platt. Vinkeln mellan trådändarna är fullständigt irrelevant.
Du kan alltid prova med att skicka bilden till din återförsäljare och fråga om möjlighet att få byta till en omgång nya fjädrar utan detta skönhetsfel.

/G
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Gasa: Ärendet ligger hos HR i Tyskland sedan igår. Killarna på Forza i Sverige skickade ärendet vidare efter att ha sett mina bilder och den här skissen:
Länk
Jag tycker inte det är irrelevant med slutvarvets läge. Originalfjädern är 7 varv. H&R-fjädern är 5,5 varv. Då hamnar övre fjädertallriken 180 grader fel och lutar i det här fallet (på skissen) åt höger i stället för vänster när man drar år muttern på kolvstången. Tallriken är inte plan och det har inte H&R tagit hänsyn till. Vill höra deras åsikt om det här. Om de tycker det är försumbart eller inte.
Sista halvvarvet landar på tallriken när man ställer ner bilen, men fjädern är då betydligt mer komprimerad på ena sidan...
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Har fått svar från Tyskland nu. Jag tolkar det som att de tycker det är försumbart med snedkomprimeringen av fjädern vid monteringen och att det inte påverkar när fjädern är i normalläge, belastad av bilen.

Här är svaret från H&R:

he should install the kit in his car because we never have had a complain that it would not be suitable.
Part-No. 29534-1 and 29534-2 are exact the same springs onyl a different TUV approval!

Forzas kommentar:

Det är en fjädersats som hängt med ganska länge nu, 20-25år.

Eftersom fjädern är kortare så får den inte riktigt samma inspänning som original fjädern.
Fjädern får inte sitta så löst att den kan hoppa ur sitt fjädersäte.
När fjädern sedan pressas ihop så kommer den få samma tryck runt talriken som original, det blir ingen skillnad.

Det läget som fjädern är i nu kommer den bara vara när du har benen lösa eller när bilen hänger på en lyft.

Jag tycker du ska prova, jag är säker på att det kommer att fungera alldeles utmärkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.