AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

Hur vanligt med trasigt kyl e-39

He
16
Henricsons
523A Touring
Jag har haft problem med kylningen på min 523 touring -97. Det yttrade sig att bilen inte gick upp i arbetstemperatur i vintras och lämnade dåligt med värme i kupén.Bytte termostat och termostathus. därefter började det läcka kylvatten underifrån och kylet kokade.Kollade upp vad ett nytt kostade, på BMW =4.300
Skroten= >1500 de flesta hade gått 25000-30000 mil och utbytes= 3.200.
Fick tag i nytt på Schmiedman för 2.100 + perfekt service, har nu lämnat bil och kyl för montering, men undrar nu om det är vanligt att själva kylpaketet läcker
eller om det brukar vara expansionkärlet som pajar. det såg "bulligt ut"

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hela kylsystemet är en svag punkt när plasten börjar bli gammal. Kylargavlar, slanganslutningar, expansionskärl och termostathus spricker och läcker ofta.
Kylarna brukar jäsa ut som en banan i botten. Kan nog vara som AKN nämde i nån tråd att blöta löv o barr samlas i cellpaketet och pfrostspränger när det blir kallt. Skarven mellan expansionskärl och kylargavel brukar läcka. Ibland kan det räcka med ny o-ringstätning, men ofta är gavel och kärl deformerade och tätar dåligt.
He
16
Henricsons
523A Touring
Ok, fast kylepaketet var rätt rakt i bottenramen, men det är väl så att materialet mattas ut efter hand, skall iaf bli spännande att se om det blir tätt nu med det nya kylet.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, då har du bara pumpen kvar sedan om den inte redan är bytt. De mest läckande delarna blir ju nya ändå.
He
16
Henricsons
523A Touring
Nu har jag kommit tillbaka från verkstaden nya kylet monterat och luftat. Parkerar och ser att det läcker lika mycket under bilen som innan kylarbytet. Elände, ställde bilen i uppförsbacke och luftade med luftningsskruven på kylarslangen, då hör jag ett vinande ljud som blir högre och övergår till gnisslande för att sedan börja slamra rejält. Panik! stänger av väntar en stund startar upp inget gnissel eller skrammel. Har luktat på kylarvätskan ingen avgaslukt, kollat så det inte bubblar i expansionskärlet. Hjälp vad är detta?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla om det rinner under vattenpumpen. Ta tag i fläkten och ruckla lite och se om axeln glappar. M52:orna kan ha pump med plastimpeller. Den brukar lossna från axeln eller gå i bitar.
He
16
Henricsons
523A Touring
Hej igen

Nej inget glapp i fläkten. Jag har varit tillbaka på verkstaden och kollat igen och det sägs att det kan ha varit " gammalt" vatten kvar i skyddet som sitter under. Vi avvaktar och ser.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.