|
|
|
|---|---|
|
Ska byta vindruta på min e39 som har regnsensor och jag har fått en vindruta av en kille, dock så vet jag inte om det kommer ifrån en bil med regnsensor eller inte, är det nån skillnad på dem vindrutorna?? och isf hur ser jag det?? tack på förhand! | |
| Tror e39 har två olika regnsensorer... En som är som en fyrkant och en som mer ser ut som ett strykjärn... Du ser ju direkt från utsidan på rutan om det finns den där blåaktiga bluppen där backspegeln sitter... Är det ingen blåaktig grej där så har rutan ingen regnsensor. Nog passar säkert rutan ändå med regnsensor funktionen försvinner ju... Nån kan ju rätta mig om jag har fel... | |
| MEN regnsensor funktionen försvinner ju... Skulle det vara. inte MED. | |
|
spelar det någon roll vilken av rutorna med regnsensor man tar |
|
|
Om det är originalrutor så finns det väl artikelnummer angivet på dom. ___ //Ulf |
|
| Jag bytte ruta på min 520i minns att jag fick betala något högre självrisk för att jag behövde en speciell ruta för att regnsensorn skulle fungera.. | |
| okej för den rutan jag har fått är till en bil med regnsensor, men den ser inte likadan ut som den som sitter på min bil. | |
| Jag har bytt vindruta relativt nyligt på min, och glasmästaren ville då veta vilken typ av regnsensor jag hade... Så jag antar att det kan ha betydelse. Fast helt 100 är jag ju inte på det. | |
|
Självrisken är lika hög/låg oavsett vem som gör jobbet. När vi gjorde det på vår E39 med regnsensor lämnade vi den till Novation i Uppsala just pga regnsensorn. De gör inte jobbet på egen verkstad men ser till att rätt ruta tas hem från BMW, vilket är det viktiga. Tänkte du göra jobbet själv eller lämna bort det? |
|
| som jag har förstått det är det också mycket viktigt att man använder rätt fixturer från BMW och följer instruktionen till punkt och pricka så att rutan passas in på exakt rätt ställe i förhållande till karossen enligt BMWs mått, annars får man vindbrus. | |
|
Lämnar man in bilen på samglass eller carglass eller nån sån firma borde de väl veta vad som gäller, de pysslar ju med detta hela dagarna.... Vet ni vilka BMW själva vänder sig till för att utföra arbetet? Antar att det skiljer sig från ort till ort i och för sig. Mvh Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW Örebro använder Ryds, jag frågade innan jag lämnade 540 på rutbyte, Fanns flera olika rutor att välja på tydligen, jag har även klimatkomfortruta+regnsensor ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har bytt rutor fem gånger de senaste åren på 3 st E39, 1 st E46 och 1 st Golg och har alla gånger anlitat CarGlass. Har funkat perfekt och inte haft några problem med vindbrus. När man bokat tid så tar dom ju uppgifter om bil, årsmodell, regnsensor ja/nej, klimakomfortruta ja/nej, etc och dom har i samtliga fall lyckats beställa hem rätt ruta. ___ //Ulf |
|
|
I Uppsala är det inte Ryds som gör det, minns inte vilka Novation sade skulle göra det. Det finns tre typer av vindrutor till E39, vanlig, med regnsensor och klimatkomfort (tonad upptill och med värmeisolerande film), som de förklarade det för mig. Dock har de säkert ändrats lite under åren. Exempelvis är den svarta delen runt regnsensorn cirkelformad på vår nuvarande ruta medan den var lite större på originalrutan och bättre täckte upp "glipan" mellan de nedfällbara solskydden i innertaket. Rund/trekantig regnsensor är säkert en annan sak som skiljer. Sedan är det säkert så att om man går direkt till Ryds/CarGlass eller någon annan så får man "samma" som den BMw-handlaren beställer hem till glasfirman fast med BMW-märket bortfräst. |
|
|
Grejen är det att jag förhandlade mig ner försäkringen hos läns försäkringar, fick prata med chefen direkt och han gav mig ett bättre pris med tanke på att jag var 24 år då(ca 1 år sen) och aldrig orsakat en olycka sen 2004 och en 540 är inte billig när man bor i lägenhet och är så ung, så jag fick ner den från 18600kr/år till 10900kr/år med allt du kan få till bilen i försäkrings väg, och jag är orolig att dem höjer premien igen om jag tar det på försäkringen, därför ville jag inte ta det på försäkrigen |
|
|
Varför inte ringa kundtjänst och fråga om det höjer premien? Be en kompis ringa och fråga inför ett byte av bolag om du är rädd för att de ska lägga ihop två och två. För oss gjorde det inte det hos Trygg Hansa. Vad kostar ett vindrutbyte på en E39 i runda slängar om man inte tar det via försäkringsbolag? |
|
|
Har aldrig hört att glasförsäkringen skulle påverka premien eller din klassning. Jag har betalat mellan 1700kr och 2100kr där den dyraste var en klimakomfortruta. Eftersom man betalar 35% av kostnaden så kan man genom att räkna baklänges komma fram till att den riktiga kostnaden ligger på ca. 4900-6000kr. ___ //Ulf |
|
| Programmer, vårt försäkringsbolag har en fast självrisk för glasskador, därav min konstandsfundering. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.