|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att sälja mc'n och köpa cabbe istället för mc. Har fastnat för BMW Z4 3.0, pris ca 150.000kr. * Är det någon skillnad mellan årsmodellerna 03-05? Utrustning etc? * I Automotorsport står det att alla svenska bilar är standard utrustade med DDC? Stämmer det? * Hur mycket hjälper vindskivan? * Enligt tester i Teknikens värld elstyrning av sufletten tillval, stämmer det verkligen? * Är farthållare standard för 3.0 modellen? * Finns det några speciellt dyra servicar man ska tänka på? Vad jag förstått så håller kamkkedjan bilens livslängd. * Hur kollar jag status på elmotorn till sufletten? Vad jag förstått är det en svaghet. * Hur kollar jag bakfjädrarna? Märks det när jag provkör? * övriga tips? Många frågor blev det, får se om ni bilentusiaster är lika hjälpsamma som sporthojs förarna ;) | |
|
Fram till facelift är det ingen skillnad DDC vet jag inte vad det är. DTC däremot är ett antispinn och antisladdsystem som alla har såvitt jag vet. Vindskivan hjälper massor. Alla Z4 jag har sett har haft elstyrd sufflett. En gigantisk varning här är att i stort sett alla Z4or pre facelift drabbas av trasig cabmotor. Du MÅSTE kolla om den är bytt eller ej. Kostar 10.000kr. Ingen aning. Min Z4 3.0 hade det iaf. Service blir sällan dyrare än 6000-7000kr eftersom bilen har kamkedja. Stor service görs ungefär vad 10.000e mil Om suffletten är extremt långsam och knappt orkar så är det dags för byte av motor. Det kan också vara så att den blir helt stendöd. En frisk motor fäller taket på runt 20 sekunder. Bakfjädrarna hade jag inga problem på så jag vet inte ------- //Lövet |
|
| Farthållare är inte standard | |
|
En skillnad mellan 03-05 är att alla från 04 har 12år rostskyddgaranti.. Har själv haft min i ca en månad.. Är riktigt nöjd. Farthållare behöver du inte, detta är ju inte ett motorvägslok ;) |
|
|
1. Ingen skillnad i standardutrustningen, mig veterligen. 2. Alla 3,0i har DDC (Dynamic Drive Control) ”Sportlägesknapp”. 3. Enligt uppgift hjälper den. Jag kör dock utan för att det är så fult med vindavvisare (med undantag av Roadster Sulotions eftermarknadsprodukt). Inga problem i stadstrafik. Avverkar du mycket motorväg, bör du nog ha en vindavvisare. 4. Nix, elsufflett är standard. 5. Farthållade är inte standard. (Jag har själv eftermonterat, det är ganska lätt, tar en timme och kostar under tusenlappen). Bästa uppgraderingen jag någonsin gjort! 6. Se svar från andreas-lofgren. 7. Svagheten sitter inte i själva motorn utan i dräneringssystemet. Kolla att motorn funkar och att avrinningen av regnvatten funkar, då bör du inte få några problem. 8. Nej, det märks inte. Jag har själv kört med brustna fjädrar ett halvår innan jag fick tummen loss och bytte. Det brukar vara det nedersta varvet som knäcks. Hissa upp bilen eller ta av bakhjulen så ser du lätt med blotta ögat om de är av eller inte. (Detta är ett "standardfel" - när jag besiktigade min z4 tidigare i månaden sa besiktningskillen "Den ser mycket fin ut, till och med bakfjädrarna är hela...!"). 9. Övrigt: Kolla att den du köper har bra däck, undvik RFT. Mvh / WGG |
|
| Håller med om farthållaren är bra att ha då jag kör långväga ibland. kostar det under tusenlappen eftermontera då är det inga problem. Hur kan det vara så billigt? Bara spaken borde kosta mer än tusen...//Z3kent | |
|
Det kostar så lite för att allt är förberett från början, allt som behövs är själva spaken. ------- //Lövet |
|
|
Såna argument brukar inte gälla hos BMW, det är snarare en anledning till större marginaler... ;-) Jag har för mig att jag betalade ca. 1.500 för farthållaren. |
|
|
OT ang att montera farthållare: Som andreas-lofgren skriver är allt fördraget. Man behöver bara köpa spaken som kostar strax under tusenlappen. Plugga i kontakten + såga ett litet hål i kåpan. Klart. Det är nog ingen vågad gissning att det hade blivit betydligt dyrare att låta en aukt. BMW-verkstad göra jobbet ;-) /WGG |
|
| Det finns flera fall där farthållaren inte har fungerat efter att kontakten pluggats i utan tillhörande programmering så att man i slutänden ändå varit tvungen att låta BMW göra jobbet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.