|
|
|
|---|---|
|
Hej Såg att det är ganska mycket olja under oljetråget, kan det vara så att trågbultarna är dåligt åttragna ? gäller bilen i min sign. Hur funkar det att fra åt dom ? moment ? Tack | |
|
Kolla så att oljan inte kommer högre uppifrån. På min bil läckte oljefilterhuspackningen. Höger sida av motorn var ordentligt nersölad. ________________________ Mer är bättre! |
|
| Ska ta mig en närmare titt på det , men tror inte det är den | |
|
Kan vara vevhusventilationen som är igensatt.. //Lasse |
|
|
Oki doki kanske är sviterna från vintern då , tyckte jag hade bra koll på det i vintras, inget gegg under locket eller något och täckte grillen , hur ser jag om den är igensatt ? Märker inget konstigt i bilens prestanda eller något alls. |
|
|
Såg idag att det var lite olja där i vid ventilkåpspackningen, men väldigt lite ? Samt lite under motorn vid nån kabel. Kolla på dessa 2 bilder om det säger er något. Länk Länk Mvh Capten |
|
|
Går tomgången ner något samt blir oroligare om du skruvar av oljelocket? Det är ett bra tecken på att det finns hopp för ventilationen. Vanligt med stopp längst ned vid påsticket längst ner på oljesticksröret. Om inte det är något större läckage vid ventilkåpan så låt det vara. Det är bara bra om det lättar lite på trycket där om ventilationen skulle frysa. Gör rent och håll koll om det sölar något. Har även hänt att trågpackningen pressats ut vid frusen ventilation på en del bilar. |
|
|
Jag ska testa imorgon vad som händer om jag lättar på locket. Det finns ju som sagt olja på tråget, dock kan det bero på att bulten är halvtaskig där. Ska byta olja och se om det ger sig med ny bricka och plugg. Annars kanske packningen i tråget läcker som du säger, då måste man väl hissa upp motorn lite o grejer, låter jobbigt =) |
|
|
Tog ett par bilder under bilen, något ni kan säga av bilderna ? Jag tycker det ser ut som oljan kommer från främre delen av tråget som man inte kan se ordentligt. Det är inte så att bilen drar någon olja direkt så det är rätt skumt. Länk Länk Mvh |
|
| Svårt att säga då det spridit omkring sig. En motortvätt med avfettning och sköljning även underifrån och sedan hålla utkik. Kan ju varit en tillfällig ispropp i vintras och oljesöl kvar sedan dess. Om det är mer i framkant av tråget kan det ju även vara vevaxeltätningen det droppar från. | |
|
Känns som det är mest fram så att säga uppe mot motorn där man inte ser så bra. Problemet är att dom har ju tagit bort alla möjligheter till lift + högtryck iaf i uppsala så är lite knepigt, som sagt men den drar inte olja iaf det är ju positivt |
|
|
PSS inge högtryck i motorutrymmet... Du kan få problem med vatten i det mesta.. Jag har provat detta och det har funkat bra (hittills..): Kall motor, På med Avfettning (inge miljö eller dyligt, utan nåt som är värt namnet..) Duscha av med vatten på lågt tryck. Torka av det mesta med trasa och låt gärna eftertorka med lite solsken :-) Starta och låt gå varm på tomgång med huven öppen, så att du vädrar bort all fukt. Lycka till! //Lasse |
|
|
Var sparsam med vattnet också, synnerhet så det inte rinner ner bland tändstiften.. //Lasse |
|
|
Jag håller med dig, Lasse - det finns tyvärr ingen miljömärkt avfettning som är i närheten av bra ännu. :-( _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Ingen fara ang motortvätten jag tar alltid försiktigt med den, nu är det dock problemet att jag vill tvätta under och finns ingen bra hall för det eftersom dom tagit bort möjligheten överallt :/ | |
|
Tänkte bara höra om någon har ett moment på dessa ? Skulle nog behöva tighta till mina men vil inte dra av dom. |
|
|
Säkert packningen som börjar bli dålig. Ska du byta den så är det ett bra tillfälle att ta ned tråget och titta hur det ser ut inuti, samt kolla oljepumpen eventuellt göra rent den. Men det är klart det är lite jobb. |
|
|
Kan nog vara det, dock är det bara enstaka droppar så har inget direkt behov av att byta den nu, med tanke på att man måste lyfta motorn lite har jag ingen lust att göra det själv heller :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.