|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är sugen o byta bil nu och gillar bmw e39 touring mycket! Vill ha en med M-paket på och vettig motor då de blir många bil, o då känns 530D som en bra bil? Finns det några direkta fel man ska leta efter på dessa? Hur är det med milen på dom? Samma sak gäller Alpina, ja har inte hittat hur mycket de skiljer dom åt? Har alpina någon hållbarare automatlåda, då den redan har så mycket mer effekt än 530D? hittat en alpina, men den har gått 24.000mil, tyvärr oskattad,obesiktad, sprucken ruta o slitna bakdäck för 80.000kr . Känns som många mil men de kanske inte är någon fara? Går ju o få en 530D med 16-18.000mil på mätaren för de pengarna istället.. Kom gärna med alla tips o råd ni kan :) | |
|
Alpinan är ju en trevlig bil men då får du skippa M-paketet för dom kommer ju till 99,9% utan detta. Utbudet av 530d är ju betydligt större så chansen att hitta en fräsch bil är ju mycket bättre. Hade man sprungit på en riktigt fin D10 så är väl det det självklara valet men den du hittat verkar ju behöva investering i både tid och pengar för att bli fin. När det gäller svaga punkter på respektive modell så har jag ingen kunskap alls. Generellt för E39 hittar du ju här Länk ___ //Ulf |
|
| Varning för de veka "insugsflärparna" på 530D (vet ej om det är lika på D10). Finns info om det här på AP. | |
|
Okej :) Ingen mer som har nått o säga? Är väl inga ovanliga bilar direkt? Hur är motorer o lådor i övrigt? Bör man vara rädd för en som gått 20.000+ mil? Har ingen lust o köpa bil o sen få ras rätt omgående, just av den anledningen ja vill byta bil så =) |
|
|
Hej. Ser att du bor i Köping. Har en 530d M-sport 03 till salu i Eskilstuna. Kom över och kika och prova den. Så får du iallafall något att jämföra med. Mvh Markus Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
MKW: Låter ju fint de =). Finns den ute på blocket? Maila gärna lite info annars till m.r_c@hotmail.com Se om ja får tid i veckan o kika över isåfall, jobbar i västerås 11-18 varje dag så. |
|
|
Jag var i samma val och kval för dryga året sedan faktiskt. Det blev dock en D10 till sist. Nummer 27 av 94 tillverkade Tourings. (Så det finns inte direkt många av dom.) Jag njuter av den, och ännu mer njutning kommer jag att få bara jag får den "fixad". Den har lidit av färdiga framstötdämpare sedan jag köpte den men jag var dum och beslutade mig för att renovera rubbet på den nu i stället. Börjar ha allt hemma, komplett chassi (stötdämpare fram/bak, fjädrar fram, luftfjädrar bak, alla länkarmar och annat, nya bussningar etc). Så visst, lite dumsnålt var det att köpa en billigare D10 men... Rawr vad den går! (I jämnförelse med allt annat jag kört, typ). Min har nu rullat 287 tkm och vad jag kan säga har den många skojiga kilometrar till på lager. (Blir bland annat en tur ner till Schweiz med omnejd i 3 veckor i sommar.) Kommer att spärra EGR, rensa insuget m.m. nästa helg då man får tid över, kontrollera om den faktiskt har "insugsflärparna" och åtgärda dessa om de finns, kontrollera vevhusventilation and what not. Den drog förra sommaren 8.6l/100km, under den här smällkalla vintern utan fungerade webasto ökade det till 9.2l/100km. Nu har det börjat sjunka igen, tack och lov. ;) (Ja, webaston skall vara fixad till inkommande vinter...) Hmm... Ptja, jag har kört den i dryga 30 tkm nu och jag skulle vara helnöjd om det inte vore för båtuppförandet tack vare framstötdämparna. Men det skall ju fixas till. ;) Automatlådan i D10 är samma ZF-låda som i 540, inte GM-lådan som finns i 530d. (Om nu inte Alpina pillat på den nåt extra) |
|
|
Har du kvar Alpinan Tobbe? - jag får hem min i slutet på veckan. (D10 Touring) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.