AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.115

Skyddsplast plastfilm

DB
43
DBackel
520d Touring -10
Jag bekymrar mig lite för att bilen ska repas när man lite oförsiktigt kliver in och ur eller lastar bagage. Funderar därför på att sätta dit transparent plastfilm som skydd. Jag fick tanken när jag läste BMW:s tillbehörskatalog. BMW-verkstaden hänvisade mig dock till BVS. Verkstaden sa att det är svårt att få bra resultat eftersom filmen lätt bubblar sig.

Nu har inte jag sett plastfilm monterat på någon modern bil, farsans Volvo 740 från 80-talet hade en slags plastfilm på den bakersta delen av trösklarna och den satt snyggt och prydligt. Frågan är dock om någon här på forumet monterat plastfilm själv, låtit någon annan göra det eller kanske främst låtit BVS göra det? Allra viktigaste frågan är sedan vad ni tycker om resultatet?

Jag hade tänkt trösklarna och stötfångaren bak. Ska man passa på att skydda mot stenskott fram också?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag upptäckte att jag hade en snygg liten film bakom dörrhandtagen för att slippa nagelrepningar. Smart gjort! Hade också behövt ha en därbak, ser illa ut vid urlastningsområdet. :( En reklamfirma borde ju ha transparent plastfilm att kunna sätta dit lite snyggt?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
En kompis som jobbar med dekaler satte dit genomskinlig film vid utlastningsområdet bak på sin bil. Det enda man ser är där filmen slutar på höger/vänster sida och då endast om ljuset faller rätt. Funderar på att göra likadant på min bil. I dörrtrösklarna där det repas lätt vid in och ut gång satte han silverfärgad som matchar bilen. Detta på grund av att förra ägaren repat en del. Jag blev förvånad av resultatet där med.
Roffa1
Visst, är det väl bra med transparent skyddsfilm på vissa utsatta ställen. Problemet är dock att vissa firmor skär ut passformen direkt på bilen, inte så lyckat när filmen en gång ska tas bort och man upptäcker djupa skåror i lacken. Finns en medlem här på forumet som lämnade in sin nästa nya E90 och fick den sönderskuren av en av de största aktörerna inom branschen.

Det slutade med att hela fronten fick lackeras om...(inte min bil)
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Monterat skyddsfilm på bakskärmarna på min 993. Jörgen på Sthlm Bilvård hjälpte mig, jag är alldeles för dålig på finlir. Blev supersnyggt, inga bubblor. Mycket nöjd! En seriös bilvårdsfirma ska absolut fixa att montera åt dig. Det här var dessutom andra gången Jörgen hjälpte mig med detta, numer folierar han även bilar så lite plastfilm ska väl vara en enkel match :)

mvh
Anders
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Om jag förstår inläggen rätt så funkar det väldigt bra med skyddsfilm men att det krävs noggranhet för att få det snyggt. Är det någon som har bilder?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har själv fått min cab folierad bak vid bagageluckan och sjuans nylackade trösklar med stenskottsfilm, dvs genomskinlig film hos Jörgen som ovan.

Har tyvärr inga bilder men jag kan lova dig att du inte ser ett dugg, eller om du tittar direkt på skarven i medljus syns det. Liite!! Har inga problem med bubblor eller liknande.

Och även om det kommer in små små bubblor så försvinner dessa efter ett tag, jämför när du sätter skyddsfilm på din pektelefon.

Ang skära till filmen mot bilen så verkar det ju väldigt amatörmässigt.

Kolla på Jörgens bilder som han lagt upp på sin facebook så ser du hur han går tillväga när han folierade hela sin 645 cab i mattgult.

Kan helt klart rekommendera både Jörgen och att sätta folie på utsatta delar!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.