|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 530d känns seg och ryker svart innan den kommer upp i varv. känns seg i botten. Har kollat felkoder och fick upp kod: 1e30 (laddtrycksjustering). Tidigare om jag har stått på tomgång och varvat lite så har man hört turbon rätt tydligt. det ska man väl inte göra? Hur som hellst så hör man den inge mera. Har min turbo helt enkelt havererat eller kan det vara någonting annat som är fel?. Tacksam för svar! | |
|
Du kan lossa slangen från turbons turbinhus och slangen till intercoolern (två grova slangar) och se hur det ser ut där. Om det är mycket ollja så kan det vara turbon. Även om det är radiellt glapp i turbinaxeln. Om det är märken i turbinhuset pga att den har gått emot så är det definitift för stort glapp och turbon som behöver bytas/renoveras. Även om du har skador på turbinbladen. Det finns ju även en magnetventil nr1. Länk reglerar trycket. Tror att det finns en likadan till för EGR:en. Länk du kan skifta dessa och se om det hjälper för laddtrycket men att det ryker tyder kanske på turbon. |
|
| Jaha, tänkte kolla lite idag, slangar och sånt men vädret var inte på min sida.. Har bytt glödstift för några månader sen och kommer ihåg att det var lite olja i insuget. kan ju ha börjat släppa igenom olja redan för flera månader sen? Ska kolla så fort vädret är bättre men verkar ju som att det blir en ny turbo. Bilen är heller inte så seg på högre varv, vet du om en turbo kan "funka" på endast högre varv eller bara ibland? Eller fungerar den inte alls om den är slut ? Är som sagt mer på låga varv den är seg. | |
| Tror inte den funkar alls om den är slut. När min pajade rykte den inte men det var lite olja på turbinsidan och lite glapp. Det var en liten antydan till att den hade tagit i turbinhuset. När jag fick bort turbon kändes det tydligare att den tog i lite när man tryckte axeln åt sidan och snurrade samtidigt. Men glappet var inte stort under en mm kanske bara 0.5mm. | |
| Okej, Måste kolla imorgon hur det ser ut :) Vart beställde du turbon ifrån? tänkte om du vet någon bra sida som inte tar 12500kr som schmiedmann gör. | |
|
Såg att GIK tar runt 10k för en utbytesturbo, inte billigast kanske men.... /NoOne |
|
|
Hej! Har du kollat VTN-"spjällen" i turbon - tydligen inte helt ovanligt att de "fastnar" med div. problem som följd. Svartrök tyder ju på för mycket bränsle/för lite syre, eller hur? ex.vis Länk Sök på turbo 530d så har du lite läsning - även billigare inköpsställen! Mvh/Saij |
|
|
Okej, tack för alla svar :). Ska googla nu och kolla igenom bilen imorgon! |
|
|
Har nu kollat lite som hastigast på bilen. Det är olja i slangen som går till intercoolern och i slangen som går till insuget. såg även lite olja på luftfiltret. kan jag dra den slutsatsen att turbon är slut och att det bara är å beställa en ny? Mvh. |
|
|
Testa och byt trycktranformatorn med den till EGR:en först. Kolla om det ligger mycket olja vid turbinen och om det känns som det tar i huset/ glappar mycket. Tror du kan komma åt utan att ta bort turbon. Sen kan du kolla läget på armen som styr VNT:n.Den kan kärva som Saij säger. Kolla innan du startar och se om den har rört sig när du startat motorn. Sen kan du be någon kolla när du gasar om den rör sig ytterligare. Det kanske är lite svårt att se, men kolla med en ficklampa så tro jag du ska kunna se den. När jag bytte turbo köpte jag den på Turbotech för de var billigast. Du lämnar din i inbyte och om du har tur kan de renovera den. Du måste kolla att oljeretur och vevhusventilation är ok när du har byter. Svartrök kan bero på olja som tryckts igenom turbon pga av att oljeretur eller vevhusventilationen inte fungerar. Det finns även en trycksensor (MAP-givare) som sitter i insuget. Den kan ju vara igensatt eller vara trasig. Testa gör rent den också. Sitter på baksidan mot torpeden- svår att komma åt. Hålet i insuget där den sitter kan också vara igensatt. |
|
| Vet någon var lambda sitter på 530d? om det finns någon övef huvudtaget? | |
| Har kollat Vnt-spjället idag, som jag har förstått ska det röra på sig om man varvar motorn? Min gjorde dock inte det. Provade även att känna på den, tryckte den neråt. kändes som att den gick rätt lätt. visst är det trycktransformatorn som styr vnt:n?. | |
|
Har även fått upp 2 st till felkoder så alla jag har nu är : 1e30- Laddtrycksjustering. 0400- Avgasrecirkulation 1260- någonting med bränsletryck. Verkar bara bli mer fel med bilen.. |
|
|
kom på att det kan ju vara bra för andras skull om man skriver vad felet var. Det var så pass enkelt att en vakumslang hade torkat sönder under insuget som går till undertryckstanken :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.