|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har bytt kamlägesgivaren nu för andra gången. Felkoden för trasig kamlägesgivare återkommer dock och bilen har kvar alla tråkiga symptom. Var ska jag fortsätta leta? Jag har inga andra felkoder på bilen än just kamlägesgivaren. Det är piratgivare som sitter på, från meyle. Det var den förra med. Bör det spela sådan roll? Mvh Danne | |
|
Felskrivet i topic och i inlägget av mig; Felkoden återkommer alltså efter att jag har raderat den. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Köp en sensor från BMW så ska det fungera. Det är just sånt här som kan driva en felsökare till vansinne vilket piratgivare har gjort vid flertalet tillfällen världen över. Lämna tillbaka dom om du kan. Tyvärr så är det ett lotteri, trots att Meyle är ett kvalitetsmärke som klassas som originaldel i kvalitet. Och det är flera olika tillverkare som inte verkar fungera. Spelar ingen roll om det är kam.vev eller ABS sensorer lika illa tyvärr. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag vet ju egentligen att bäst är att hålla sig till orginal.. Men det verkar ändå rätt ologiskt att det ska fortsätta strula. Låt säga att en orginalsensor inte fungerar heller. Var letar jag vidare? Finns det någon därute som haft samma fel och kommit fram till att det varit tex kabelbrott eller något annat fel än kamlägesgivaren? Bilen är för övrigt en 523i Manuell -96. |
|
| Vet i.a.f. en Audi som felkodade på kamlägesgivaren. Visade sig efter 2 dagars felsökning vara triggerskivan och remskivan på vevaxeln som satt löst och tändpunkten flackade hit o dit. | |
| Daniel har nu nån resdels nr på den givaren,Har en original givare hemma liggandes dock till en 520 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Inte ett dugg ologiskt, max otur kanske, men som Anders säger sitter triggerskivan löst så blir det också struligt. Men det brukar kunna ge olika felkoder än om kamsensorn är trasig beronde på vad man läser av med. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Varken ologiskt eller otur, snarare troligt är mina erfarenheter. Hur ska du kunna felsöka vidare på ett vettigt sätt när det är känt att piratgivarna strular? | |
|
hasso, majtii; Jag får försöka kolla med en orginalgivare antar jag. Men Jag tänkte att det kanske finns någon som hade något tips på andra grejer som kunde fela med samma felkod. Allt från "kabeln brukar skava där å där" till just ovan nämnda triggerskiva var sånt jag var ute efter. Går det att mäta upp givaren på något sätt? Hur kan man få koll på om triggerskivan sitter löst? Har ingen större lust att kasta massa pengar på bilen då den bara ska säljas. Har ju redan bytt upp mig å allt :) |
|
|
Givaren är en rent induktiv givare utan halvledarkomponenter. Det finns bara två spolar i den som är anslutna till tre stift. Börja med att dra ner givarkontaktens dragavlastning av gummi över kabeln. Då finner du kanske att isoleringen på de tre kablarna ruttnat så att du har kortslutning mellan dem. Försök fixa detta genom att frilägga kablarna lite och isolera med t.ex. eltejp. Detta är skitsvårt, då isoleringen är stenhård och bara går sönder hela tiden. Givarens två spolar är väldigt olika. Mellan två av stiften ska du finna ungefär 0.5 ohm, mellan två andra ungefär 16 ohm. (Om jag minns rätt.) När min pajade var det avbrott i den högohmiga spolen. Jag undrar om avbrottet kommit av kortslutning i kontakten, för jag hade även det felet. Den dåliga originalgivaren är tillverkad av Siemens. Jag köpte en givare av Autoexperten eftersom det stod att deras givare var av fabrikat Hella. Tyvärr innehöll asken en helt vanlig givare från Siemens. Enda skillnaden var att den var 200 kr dyrare än på något annat ställe som också sålde dem. |
|
|
Bengt C; Tack för infon om hur jag kan mäta upp den. Då kan man ju kolla hur piratgivaren verkar må. Jag hämtar en ny orginalgivare på måndag. Är dock inte så säker på att den kommer lösa problemet. Men ingen annan än jag hoppas mer på att den gör det. :) |
|
|
Update; Nu förstår jag varför alla tjatade om att köra orginalgivare.. Bytte, nollade felkoderna och sedan gick bilen precis som den skulle :) Tack ni som påpekade detta. De piratgivare jag provade med innan kom från Meyle. Enligt uppgift är just deras kamlägesgivare och vevaxelgivare av bristande kvalitet (enligt den svenska nätbutik jag handlade av). Jag avråder folk att köpa just dessa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.