AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.058

Motorn (M42) bara dog på min 318iS '93?

Ma
62
Mad Jock
318is -93

Hej - På väg till Höör från Lund i min 318iS '93 - körde ca 90 när plötsligt hördes en döv smäll från motorn och den bara dog så där tvärt. Vi kunde svänga in till en bushållplats och stanna bilen. Det gick inte att starta bilen. Startmotorn bara klickade. Tittade under på motorn och såg att det droppade lite olja ner där framme där kamkedjan sitter. Alltsä inte alls mycket olja, några droppar bara. Smällen kändes som om det kom underifrån, kraftigt men dövt. Vi trodde först att vi kanske had kört på nåt. Kan det vara kamkjedjan som har brustit eller en spännare som har hoppat av? Vad ska man titta efter eller är det kört och bara att sälja som reservdelsbil eller skrota? Vill helst inte lägger ut 10-15 tusen fär att fixa. Bogserade bilen tillbaks till Lund nästa dagen. Tacka för tips
Låter som vevaxel ras av större modell skulle tro att skroten är mest ekonomiskt om du inte kan byta motor själv

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

M42 motorn har kamrem, vilken skall bytas efter 4000 mil. Det låter som att det är denna som felar. När remmen går av så får du "ventilsallad".

/Håkan
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Sorry, såg nu att det var en 318is, och blandade ihop M40 med M42... Det låter faktiskt som att kedjan gått av.

/H
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Ja ni har nog rätt. Jag ska annonsera ut bilen som reservdelsbilen och skrota bilen om ingen vill ha den. Den besiktigades utan anm. i dec 2010 och den ha en del nyligen utbytte delar bromskivor, ljuddämpare. Tack för svaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.