AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
840

torkararmen löpte amok: e39

Th
42
Thomten
523i -97
Igår när jag körde från jobbet så regnade det. Torkarna jobbade på bra med nya blad och allt. Helt plötsligt slår vänsterarmen upp och fastnar en halv dm utanför rutan. Där fastnar den sedan. Tog av armen och provade torkarna. Höger arm går som vanligt och jag tycker mig se en antydan till rörelse från vänster torkares utgående axel. Kollade mekartipsen här på sidan, har jag samma fel på min bil eller är detta något annat? Typiskt nog ska bilen besiktas imorgon...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Var f-n tog Thomten vägen??
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Låter som att den har hoppat ur kulan. Vik upp plasten under rutan så ser du.
Th
42
Thomten
523i -97
Nu är jag precis hemkommen från garaget. Det var mycket riktigt kulleden under vänstertorkaren som hade hoppat ur. Den var alldeles ärgig och stagdelens skål var rätt slut den också. Idiotiskt att konstruktionen tillåter vatten att rinna ner i leden... Hursomhaver löste jag problemet genom att borra genom kulleden och skålen och sätta dit en tunn bult som sedan dragits åt löst och försetts med brickor och självlåsande mutter. Nu går den biten genom besiktningen, men jag kommer behöva byta kulleden och staget. Det sistnämnda hamnar på en dryg hundring såg jag, hur är det med kulleden? Min lagning är förvisso bättre än mektipsets buntbandsvariant, men jag tror inte att den är evig. Om inte annat så har jag lite glapp i kulleden och det känns inte bra trots att torkarna funkar...pedantjävel;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.