AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.295

Mycket olja i kylarvattnet

Mi
9
MightyMouse
540ia -93
hej, har en bmw 540 e34 93:a med massa olja i kylarvattnet.

Vattenpumpen gick sönder för 5-6 år sen när jag körde i 100 km/h, och jag stängde av bilen direkt när det hände och åkte hem och plockade av vattenpumpen och allt det, och sen fick den stå så tills i år.
Och nu när jag har bytt vattenpump, termostat och bytt till en 530 kylare(tappade bort min gamla kylare), så startade jag bilen och nu är det en jäkla massa olja i vattnet. Kan topplockspackningen ha gått sönder samtidigt som pumpen eller har den pajjat av att motorn inte har startats på många år? Eller kan det vara nått fel på kylaren? köpte den begagnad från en 530.
Eller kan det vara nått annat fel? Finns inget vatten i motoroljan heller.

Väldigt tacksam för svar då jag inte är så kunnig när det gäller bilar..

Mvh
Mi
9
MightyMouse
540ia -93
kan tillägga att tempen inte gick upp ända till rött om det har nån betydelse.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är väl möjligen om det fanns olja i den begagnade kylaren. Är det läckage via toppackningen skedde nog det vid varmkörningen i.s.f. Prova att lossa kylarslangar och ta bort termostaten och blockpluggen och spola igenom med en trädgårdsslang länge och väl och fyll upp med ny kylvätska.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har du blåst toppackningen så borde det ju bli ett skapligt tryck i kylsystemet och är den rejält blåst startar inte bilen alls ...
Mi
9
MightyMouse
540ia -93
Har varit ute och spolat igenom kylaren och genom där man fyller på vatten. kom en hel del olja med där, men det verkar inte som att vatten tar med sig all olja. Finns det nånting man kan hälla i som tar med sig oljan?

Det verkar vara ganska mycket tryck i kylsystemet. när man startar bilen så bubblar det ganska friskt i påfyllningsbehållaren. Men startar gör den. startade direkt efter att ha stått i 5 år
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Möjligen fylla kylaren med avfettning några minuter, skaka om lite, tappa ur i ett kärl och efterskölja med vatten.
Bubbla i expansionskärlet skall det inte göra. Luktar det möjligen avgaser i kärlet? Skall inte finnas något övertryck alls vid uppstart av kall motor.
Mi
9
MightyMouse
540ia -93
Det ryker lite ur expansionskärlet, så det är nog avgaser.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då blir det nog kompressionsprov nästa för att se vilken av topparna det gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.