|
|
|
|---|---|
|
I kväll ska jag försöka skruva dit mina löst sittande värmesköldar (värmesköldarna över bakdämparna samt mittendämparna). Det är själva skruvarna/brickorna och stället där de sutitt som erroderat på flera ställen. Jag planerar en fullösning nu genom att helt enkelt skruva dit igen med större brickor. Undrar om inte den bakre värmeskölden vid ett tillfälle var lite lös på mina gamla 530 också men att Perre fixade det, hmmm. I mitt fall är det extra intressant eftersom det kan vara så att bakkanten av värmeskölden under mitt dämparna t.o.m. kan ha legat mot kardan lite, (misstänker det, svårt att se). Tror att detta kan givit lite missljud ibland (vilket var det som fick undersöka underredet). Är det här väldigt vanligt för E39 eller bara jag som drabbas? ;-) Hmmm... Värmeskölden som löper under kardan tror jag behövs. Men frågan är om värmeskölden över bakdämparna verkligen behövs? Man kan kanske kan riva ner den? ;-) I fortsättningen måste jag undersöka underredet mera frekvent! Jag skyller på det svenska vägsaltet, fy. | |
|
Den är väl tillverkad i aluminium och det skulle inte förvåna mig om den är fastsatt med järnskruvar. Aluminium pulvrseras när det rostar och sitter det med järnskruvar går galvaniska strömmar. Svaret är, ja ... vanligt fenomen. Min värmesköld är borttagen eftersom den ändå bara har begränsad funktion. |
|
|
Ja, min bakre sköld ligger löst uppe på dämparen och skramlar ibland. I takt med glapp i en spindelled höger fram kan man säga att jag har diagonal olåt vid körning på tvättbrädsvägar :) Som Highway Star säger så blir nog alu offeranod då den ditter med stålskruv. Den bakre kanske inte blir jättevarm, men de ovan katalysatorn t.ex. ska man nog inte plocka bort. Läste om någon som under färd upptäckte att det rykte ur växelspaksdamasken. När han stannade och fartvinden försvann märktes omfattningen bättre. Det var inte mer tid över än att kasta sig ut ur den övertända bilen ;) |
|
|
Ja, jag gissar att lösa värmesköldar över kattarna, mittdämparna och de bakre dämparna är relativt vanliga orsaker till mystiska missljud som folk upplever. ;-) En dålig lösning av BMW får man nog säga, kunde de inte sätta fast dem ordentligt? |
|
|
Förutom "kalt land" utförande kanske dom skulle införa ett "salt land" utförande. Min satt fast i ca 9 år och i ett bättre klimat hade den kanske klarat sig i 15-20 år. OT: Galvanisk korrosion är något som vissa tillverkare bommar eller underskattar. Bilar är involverade, men även andra saker. I mitt hus från 1944 byttes värmesystemets expansionskärl i början på 90-talet till ett slutet tryckkärl placerat i källaren. Det gamla öppna satt dock kvar på vinden. För några år sedan rev jag det gamla, då jag höll på med andra jobb omkring. Det visade sig att de tidigare ägarna fasat för att kärlet skulle springa läck och orsaka vattenskador. På vanligt manér hade man satt dit ett rostfritt kärl. Ca 50mm av röret in i burken var bara flagor och fragment medan resten av systemet är helt intakt trots 65 år på nacken. Vatten hade sipprat ut och jag fick byta ca 2m² råspont och även bygga nya avväxlingar för takstol runt skorstenen då det var ruttet. Allt för att en rörmokare inte visste att man skall sätta en plastmuff mellan ett rostfritt kärl och ett järnrör ;) |
|
|
Update: Bakre värmeskölden var relativt enkel att fixa. Bytte ut de erroderade muttrarna/brickorna mot en st mindre bricka, en st rätt stor bricka samt ny liten mutter och drog åt. Gängningen på de smårostiga skruvarna som sitter fast i reservhjulshuset var högst tveksam men muttrarna verkar bitit. Skölden sitter nu varje fall, ett tag? ;-) MEN... det som egentligen var viktigt kunde jag inte fixa. :-( Bak kanten av värmeskölden över mitten dämparna som hänger ner och snuddar kardan lite. Att komma åt dessa muttrar/skruvar är ett rent h-vete, åtminstone med mina verktyg. Mittendämparna är helt enkelt i vägen och det blir riktigt trångt. I övrigt inga problem bara man kommer åt! Byta ut mutter och skruva tillbaka med nya större brickor så att skölden trycks upp mot underredet igen. Tror jag tvingas lämna skiten till verkstad som förhoppningsvis har bättre verktyg och slipper ta ner dämparna först för att komma åt... hmmm. Löjligt att behöva betala för ett sådant här skitjobb. :-( Alternativet är väl att jag hittar något klurigt verktyg som är lämpat för extra trånga utrymmen. Annars blir det Eckart Vogel i morgon bitti. |
|
|
Jösses vad mycket olika verktyg det finns. Möjligtvis skulle en sådan här rackare kunna funka, under förutsättningar att muttern jag ska skruva av är i hyfsat skick och greppar 1/4" Spärrhandtag flex Länk Scandic Tools verkar ha sjukt bra priser men det skulle vara trevligt om ovanstående eller liknande verktyg finns att köpa i butik i Stockholm? |
|
| AmPro som säljs på Swedool har en hel del ledade spärrskaft och rätt fina spärringnycklar som kanske skulle passa? | |
|
Tack Anders, Swedol verkar vara en bra butikskedja, faktiskt aldrig besökt dem ännu. Samma spärrhandtag variant fanns där för 161 kr. Länk Under förutsättning att jag får bort den gamla muttern först så borde ovanstående verktyg fungera även om det blir trångt med den också. Pga tidsbrist så kanske jag ändå svänger förbi verkstaden i morgon bitti. Kostnaden mot att göra själv bör bli likvärdig den här gången. Men om de ger upp och "hotar" riva ner hela avgassystemet så gör jag nog ändå gör ett sista försök själv i helgen. Att det ska vara så krångligt att byta ut ett par rostiga brickor och muttrar. ;-) |
|
|
Klart! Fick betala för en halvtimmes jobb. Vogel som är känd som en av Stockholms vassaste Porsche mekar har dock ett relativt högt timpris så ett par hundralappar mer än vad jag hade tänkt mig från början, jaja. ;-) Faktum är att trots allt fick sänka ner avgassystemet för att komma åt så jag behöver inte ha så dåligt samvete att jag inte grejade detta själv på gds macken. Jag rekommenderar dock alla E39 ägare att kontrollera värmesköldarna under bakre dämpare, mitten dämpare samt under katalysatorerna. Hög galvaniserings risk runt fästena. Knappast ovanligt att dessa ligger och skramlar eller som i mitt fall t.o.m. ligger mot kardan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.