|
|
|
|---|---|
| Nu har jag fått min 320i E46 och enligt instruktionsboken går den att köra på 95-oktanig bensin men 98 är att föredra. Med tanke på dagens bensinpris undrar jag vad ni alla kunniga här anser. Vad talar mot att använda 95 oktan och vad talar för att köra på 98? | |
| Får väl erkänna att jag inte läst tillräckligt mycket i instruktionsboken så jag har inte sett att 98 är rekommenderat. Har alltid tankat 95 i min 320 utan att märka några bieffekter. Fast nu får jag nog testa några tankar 98 och se om jag märker nån skillnad. | |
| Att 98 oktan är att föredra är ngt som dom ofta skriver i instruktionsböckerna men i verkligheten skiljer det högst några enstaka hästkrafter i vinst om man väljer 98 före 95, i alla fall när det gäller icke överladdade motorer. Och jag har för mig att det står att man kan använda ända ned till 91 oktan vilket inte finns här i Sverige men är vanligare i andra världsdelar som t.ex. USA. Motorn tar alltså inte skada av den lägre oktanhalten men effekten minskar ngt, sen så är etanolinblandningen i 98 lägre än i 95 vilket iofs är bra. | |
|
Tanka 98 alla ggr är mitt tips. Sen jag började tanka 98 för 4 år sen har jag märkt att man får mindre soppaförbrukning samt motorn går mkt renare anser jag. Det är värt dem extra ören att tanka 98 oktan... BMW M-POWER |
|
| Håller med Gino, kanske inte "mycket renare" men den går bättre. Och små knacktendenser vid abrupt gaspådrag på låga varv samt vid 3000-4000 varv försvinner på min bil. Knackregleringen är väl något optimistisk och hamnar lite nära gränsen ibland med 95 oktan. | |
|
Micke T: Usa:s 91 och 93 oktaniga soppa har samma oktan sak som vår svenska: Länk |
|
|
BMW´s motorstyrning, åtminstone på M54-motorn reglerar tändförställningen ned till 91 oktan vilket är det lägsta man kan köra på för att undvika spikningar (självantändning under kompressionstakten). Effekten är specad vid 98 oktan och allt därunder ger senare tändförställning och lägre effekt p.g.a. mindre utnyttjande av energin i bränslet. Troligen vägs högre literpris för högre oktan upp av en lägre förbrukning. Så argumenten för 98 oktan eller V-power (99 okt) är i första hand mindre etanol, i andra hand lite högre toppeffekt och i tredje hand, man kommer lite längre på en tank. OT: Innan man hade knacksensorer och intelligenta styrdon anpassades motorer till låga oktantal med sen tändning och låg kompression. Gamla Land Rover t.ex. har en förhållandevis klumpig gjutjärnsmotor på under 80 hk. Detta för att den ska gå att tanka oavsett var i världen man befinner sig. Enda sättet att lite kunna tillgodogöra sig finare högoktanig bensin i en sådan är väl att skruva tilbaks fördelaren några grader och flytta den fasta tändpunkten. Någon som vet hur högt upp en modern BMW reglerar? Har man t.ex. någon nytta av oktanbooster uppe runt 104-108 okt? |
|
|
Anders: Även 98 oktan kan idag innehålla upp till 5% etanol. Stora skillnaden blir väl den dagen E10 kommer, för i 98 oktan finns det än sålänge inga planer på att öka i denna också?! |
|
| Det har tydligen rapporterats lite trubbel i de länder man infört E10. Det är säkert enstaka fall av fordon som kanske är på dödsbädden ändå. E5 tycker jag kan vara lagom. Då slipper man pytsa med K-sprit som det var förr i världen | |
|
Haas: Kan innehålla ja. Men enligt säkerhetsdatablad är det sällan den gör det, har dock inte kollat alla mackar. På shell var 98 oktan mer lik v-power 99 oktan än 95 i sin sammansättning. Anders-72: Jo visst reglerar motorstyrningen, men den måste ha något att reglera mot, så den ligger ju konstant och försöker smyga lite med tändtidpunkten. Om jag trycker gasen i botten på trean vid 1000rpm så knackar det till en eller högst två gånger, men inte om jag gör det igen, det märks att den då flyttar tändtidpunkten. Men efter några mil om jag gör så igen så har tändtidpunkten flyttats tillbaka och det knackar till innan den reglerar. Så att alltid köra 98 är ju optimalt så kan den ligga nära sin "optimalmapp" hela tiden. Om nu 98 är det högsta den kan tillgodogöra sig... |
|
| Jo, så är det ju såklart. Styrningen letar möjligheter att optimera om någon ändring skulle skett. Även den elektroniska termostatregleringen kan ha ett litet finger med i spelet då arbetstemperaturen höjs då man liger och käkar landsvägsmil med lågt effektuttag för att motorn skall gå snålare. Vid lite hårdare körning sänks temperaturen lite och det sker inte heller sekundsnabbt. | |
|
Körde min 530 de första åren på 98 men gick sedan över och körde på 95. Märkte aldrig någon skillnad vare sig i förbrukning eller prestanda. Både 550'n och Golfen kör jag på 98. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.