|
|
|
|---|---|
|
Hallå där. Skrev förrut ett inlägg om en tickande motor, vilket jag inte har löst ännu. Gav upp den tråden då jag bytte olja och hällde i en sorts oljetillsats som tog bort "tickandet", men nu har det kommit tillbaka igen. Har ett exempel på tickandet. Länk Dock inte min bil i klippet men det är precis lika. Väldigt irriterande och skämmigt när man glider igenom stan och det tickar som fan. Tickandet ökar vid högre varv. Det som jag tror på är ju att det är en lyftare som inte får upp olja hela vägen, men hur ska jag lösa detta på för vis utan att lägga ut en massa tusenlappar på nya lyftare? Fast har även i mitt sökande på google hört att kan vara en "spark plug" som kan orsaka detta ljud. Hur som helst, ni får filosofera i denna fråga lite. Skulle vara guldvärt om jag kunde få detta fixat för så som det är nu vågar jag knappt åka i bilen av rädsla för att den ska skära sig. Mvh Mathias | |
|
Plocka ner toppen. Känn ifall "fjäderna" är av i någon lyftare, Mät sedan hur långt "kolven" kan tryckas in. Åk till bmw och köp EN ny lyftare så har du något att jämföra med. Gjorde själv detta på min bil. Blev 4nya lyftare, satte ihop motorn och den blev tyst. |
|
|
Något sånt där tänkte jag försöka undvika då jag har mindre kunskap om allt som har med isärplockning av motorer att göra. Har dessutom inget ställe att utföra något sånt där på. Kan en tjockare olja vara lösningen annars så att de stannar uppe i lyftarn längre? |
|
|
Du har kollat så alla stiften sitter fast som de ska. För jag tycker ljudet påminner om när stift lossnat och det ekar så att säga i brunnarna. Låter inte som tickande från motorn tycker jag. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
har de komme tvärt eller smyge sig på när de "hände igen"? BMW ownz |
|
|
iaf tycker inte jag de låter som ett löst tändstift (har haft de själv). mer ett klok ljud, lite dovare om de är löst stift. lite svårt att avgöra från ett dåligt filmat youtubeklipp. gör som clintan säger. man ska alltid börja med de lättaste och snabba sakerna först när man felsöker. när sedan kåpan är borta (stiften kollade) så sätt en mejsel eller slang mot kåpan-örat och lyssna vart de kommer ifrån. BMW ownz |
|
|
När jag bytte olja senast så hade jag ju i någon speciell tillsats så tickandet försvann, så det kan väl inte vara stiften som är boven då eller? Tickandet kom smygandes tillbaka sen. Ingen ojämn tomgång eller något, lika pigg som vanligt. Bara det där tickandet, har hört att man inte ska behöva oroa sig. Men ändå man vill ju inte att den bara brakar lagomt till sommarn. |
|
| Svårt att avgöra på ditt klipp eftersom det inte är din bil heller. Hade kollat stiften. Även gummi rören som sätts på över stiften, så de är hela. Du skriver att det kom tillbaks... Har du bytt kamkedje streckare på den om det är kedjan som låter. Eller om det är någon utav dina lyftare som strular. | |
| Vid hård bankörning så är m52 känd för att vara lite känslig. Sist jag körde på bana oc h kom in i depå så hade jag precis denna typ av tickande. I det fallet lär det bro på att oljan blir för varm och tunn. Ska i vissa fall kunna lösas med en tjockare mer racing-lämplig olja. Men om din tickar på det viset hela tiden så borde något annat vara felet. En vild gissning är att ventil/ventilerna inte justerar in sig som dom ska?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.