AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.378

Sladdrig växelspak 535 e34

Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Hej!

Min växelspak är lite "sladdrig" samt att det är lite svårt att få i tvåan när den är kall. Är det ett vanligt fel på e34:an?

Finns det några bussningar man kan byta?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det går att byta alla bussningar, men det är främst bussningen runt spaken samt infästningen till staget som håller spaken som glappar upp.

Länk

Där ser du alla artikelnummer, priser kan du kolla upp på schmiedmann.se
Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Vilka nummer blir det jag ska beställa?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nr 7 är enklast att byta och gör rätt stor skillnad. Både nr 2 och 4 är rätt knepiga att byta, nr 4 är rätt dyr dessutom men dom gör stor skillnad.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Köpte den som är till själva kulan ny på BMW och så ett kit från specialsvarv.se i delrin.. Nu är det lite känsla i spaken och man slipper leta efter 5an i handskfacket ^^
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
nr 2 och 4 är väl nästan omöjliga o byta med lådan kvar uppe... Jag bytte dem, 7:an och staget = 11 och även 14.

Att de är svårt o få i 2:an beror antingen på sliten sync ring eller gammal olja. har du bytt olja? isåfall till vad? Bmws rekomenderade olja är bara skit. Häll i atf så ska du få se på en smidig låda sen :)

Ekin
ja har också sladdrig spak, hur byter man 7:an?
Ekin
förresten, ser de likadant ut på e30?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det beror ju lite på vilken E34 man har, men får man bara ut nr 3 så är det inga problem att plocka bort nr 1 och sedan kunna byta nr 2. Nr 4 sitter skruvad i bilen och går att ta loss när nr 1 är borta.

Kardanaxeln och ev avgassystem lär göra operationen svåråtkomlig.
När jag skrev rätt knepiga att byta menade jag knepigt för en van mekaniker. Som ej erfaren bör man nog inte ge sig på det. Dock kvarstår faktumet att det främst är dessa 3 delar som gör spaken sladdrig.
//
300
///535power
320d EDE -11
byt 20 på bilden också så ska du se att den blir stumm och tight som satan
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag bytte nr 20, kan inte påstå att den gjorde särskilt mycket.
Det är ju stiftet som håller delen, den där kudden stabiliserar ju bara. Ingen som egentligen berör spaken. Den är dessutom troligen skitjobbig att byta om lådan sitter i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.