AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.277

E61 touring 2008: hur ladda batteriet ?

Visa användare
14
Lubo-Täby
525dA Touring -08
Hej på dig,

I ska prova min svenska som andra språk den här gången =)).

Jag ville veta hur skulle jag ladda batteriet på min E61 2008 525dA?

Kan jag enkelt koppla laddare på och lämna den på hela natten?

Jag har läst att det kan producera gaser, så måste jag ventilera, eller lämna bilen öppet?

Om ni här mera råd, låt mig veta....tack så mycket.

Lubo
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De flesta batterier idag är slutna och det blir inte mycket till vätgaser. Går bra att koppla på en laddare över natten. Laddningsströmmen sjunker i takt med att batteriet laddas. Enklast är att ansluta laddaren fram i motorrummet på terminalerna för hjälpstartkablar.
Visa användare
14
Lubo-Täby
525dA Touring -08
Hej och tack, Anders-72 !

tack för snadt svar...

Så kan jag bara koppla (+) till röd terminalen i motorrummet, och (-) till karoseri?

Wi
13
Witalis
530i M-sport Touring -07
Kan bara hålla med föregående skrivare.
Jag laddade min så i här om veckan, min stod på hela natten med laddaren framme i motorummet utan problem.

//Peter
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag laddade mitt batteri från eftermiddagen en hel natt med bilen låst och laddaren i bakluckan. 230V-kabeln känd sig nog något klämd av den stängda luckan men inga problem.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
E6* ska laddas i motorummet. Batteriindikatorn som varnar för låg batterispänning kan visa fel efter laddning, om man laddar direkt på batteriet.

Plus till röda terminalen och minus till den större muttern till fjäderbensfästet.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Ingen har nämnt något om laddaren i sig. En modernare laddare är väll mycket bättre och säkrare alternativ en halvrostig röd kub från 70-talet där man ska ställa in laddström mm själv.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Absolut! en modern typ Ctek laddare är en nödvändighet idag, med all elektronik i bilen, om man laddar med batteriet anslutet till bilen under huven vilket är bekvämast.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E39:an pallar i.a.f. en gräddvit plåtburk med svart front innehållandes en bygling som kan flyttas mellan 2,5 och 4A. Amperemätaren har kromad ring som signalerar 50- eller i bästa fall tidigt 60-tal. Den går än, medans nyare laddare har pajat. Men en C-tek är naturligtvis att föredra även till äldre bilar ;)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Enligt instruktionsboken till E60/61 skall man inte använda en laddare av typen pulserade vilket betyder att det är den gamla rostiga som gäller.

Dock verkar många använt c-tek till E60/61 utan några problem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, där der man. Kanske skall vara rädd om rockabilly-laddaren då.
Fimpa dinosaurierna ;-)

Dessa gamla dinosaurladdare har inget i en modern bil att göra, framförallt inte om bilens elektronik är inkopplad. Batteriet kan gasa (om man inte har rejäl koll) då spänningen inte är reglerad. Dessutom kan elektroniken skadas om uppstår fel på batteriet (ex avbrott).

Primitiva laddare har en (!) laddspänning som är direkt relaterad till nätspänningen. Spänningsvariationer på elnätet kommer att ge variationer i laddspänningen. Med gamla dinosaurier avsedda för 220V kommer spänningshöjningen från 220V till 230V ge några procents överladding från start, lägg sedan till variationer i elnätet. Dinosaurien vet inte heller när batteriet är fulladdat.

Gas innebär vätskeförlust och "slutna" batterier kan ej återfyllas. Annat var det med äldre batterier där syrabrist pga överladdning lätt kunde kompenseras genom påfyllning av dest. vatten.

Instruktionsboken varnar snarare för (gamla) tyristorbaserade laddare. Här handlar det om rejäl pulsering, ej lämpligt att skicka in i bilens elektronik.

En C-tek är inte en pulserande laddare (undantaget avsulfatering) utan arbetar med ren likspänning i ett antal nivåer. Laddaren har bulk och float laddningslägen och sköter sig med automatik utan risk för överladdning eller skador på bilens elektronik.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog så att utvecklingen gått framåt. En gammal laddare har ju ingen reglering i sig, men man kan ju säga att batteriet till viss del reglerar laddströmmen då det närmar sig fulladdat. Men om den skulle stå på dygnet runt som underhållsladdare så kokar troligen batteriet torrt till slut.
Brukar koppla ur batteriet med "dino-laddning" men sist gjorde jag nog inte det. Dock kan jag väl inte säga att jag har en modern bil ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.