|
|
|
|---|---|
|
Kanske en banal fråga för många som gjort det men jak har aldrig gjort detta förut och känner att min älskling behöver en sådan behandling innan jag åker på bilsemester (har vid det här laget gått nästan 700 mil) Har redan köpt 4 liter Castrol SLX men var sitter oljepluggen och oljefiltret? Har visserligen rätt till gratis oljeservice hos BMW men jak kan få den tidigast ett år efter bilköpet, Till sist: Är det svårt att göra själv? Behöver man speciella verktyg osv? Bilen är en 318 '02 (faceliften alltså) Hälsningar Dominik | |
|
Kolla under bilen så ser du bottenpluggen för oljan. nånstans i mitten under motorn. filtret sitter nog lite mer åt sidan. när du tar bort bottenpluggen så är den magnetisk så att ev järnspån fastnar där, kanske inte aktuellt på din nya bil? torka rent den iallafall. filtret kan vara svårt att få loss, låna ett verktyg för det på macken eller gör som proffsen: slå in en skruvmejsel igenom och dra loss med den. När du skruvar dit nya filtret så ska du smörja packningen med lite fräsch olja. om du kör in på en verkstad så byter de billigt åt dig. ett par hundra för jobbet max. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Om du tittar under "mekartips" och väljer "byte av ventilkåpspackning m52". Där ser du på första bilden "klockan två" en liten rund behållare som har en grön ring på locket, det är behållaren för servoolja, mellan den och ventilkåpan ser du om du tittar noga en liten svart rund behållare. Det är oljefiltret. Det syns lite tydligare på bild 6, där ser du filtret "klockan halv fyra" mellan servobehållaren och den metallfärgade lyftöglan för att hissa upp motorn. Filtret är ett löst insatsfilter, dvs du skruvar av locket och byter pappinsatsen och packningar. Locket skall dras med ett visst moment, det aktuella momentet står på locket. Oljepluggen sitter där de brukar men det sitter ofta ett plastlock på "plastsjoket" under fronten som måste öppnas för att du skall komma åt pluggen. Du bör byta kopparpackningen på pluggen. Jag kommer inte ihåg om oljepluggen har en magnet, men om så är fallet sitter det säkert en del metallflisor på den. Motorerna brukar släppa ifrån sig en del metallflisor under inkörningsprocessen. Det är bra om motorn är varm när du tappar ur oljan, då rinner den ur lättare. Bränn dig inte på den varma oljan bara! Mvh |
|
|
Tackar, tackar för hjälen. En till fråga: Om jag inser att jobbet blir mig övermäktigt och låter en verkstad utföra bytet, kan alla verkstäder göra det? Är själva processen vid oljebyte den samma oavsett bilmärke? Dominik P.S Åker till Polen nu på fredag och där vet jag att de tar typ en svensk hundring för liknande jobb så det är där jag skulle isf låta dem göra oljebytet. |
|
|
Att byta olja på en bil lär man sig första veckan på fordonsteknisk utbildning. Bland det lättaste man kan göra på en bil. Kan vara lite trångt ibland men svårt? nej! Litar du bara på polackerna så varför inte? en hundring pröjsar jag gärna för att slippa skita ner mig. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
OK, då vet jag det. Ha det så skönt i värmen nu. Det lär bli finfint hela nästa vecka Dominik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.