|
|
|
|---|---|
|
Det är dags för inspektion II inom kort. Så jag tänkte ordna fram alla vätskor till min lokala Mek. Vart lite förvånad när jag idag var under och checkade vilken etikett som satt på växellådan. Det var en gul lapp där det stod Longlife Oil, Do not change" Ser i protokollet över tidigare utförd Inspektion II att dom även där har hoppat över oljebyte i växellådan. Så med andra ord så behöver man inte byta olja i lådan. Har läst en hel del inlägg att man ska/bör byta olja i lådan i inspektion II. Så hur göra? //Stefux | |
|
Det är allt lite konstigt att det står så på etiketten faktiskt... Har noterat det i en annan tråd i detta ämnet. Länk Det finns ju ett serviceschema i serviceboken och om jag inte är helt ute och reser så står det att olja i växellåda och bakaxel ska bytas vid Insp 2 i en M3. Men tex på Jarls Bilservice i HBG, som är erkänt duktiga BMW mekar, byter man inte heller med självklarhet. Man "kontrollerar kvaliten" och byter inte om det inte behövs! Hur man nu kontrollerar kvaliten på en växellådsolja och likadant bakaxeloljan... Och hur ser man om det finns metallspånor och liknande? Jag vill minnas att dessa oljor kan lukta rätt "unket" även som nya så hur kollas kvaliten på dessa Nej. BYT! Minst vid varje Insp 2. Om det sedan är onödigt eller inte tycker jag inte spelar någon roll. Det är inga jättepengar det handlar om! "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Jag bytte precis på min m5:a som gått 12.000 mil. Det behövdes! Jag känner det till och med i min manuella låda att växlarna glider in mjukare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.