|
|
|
|---|---|
|
Imorgon är resan planerad för att hämta min z:a! Längtar som fan...känner mig som ett barn dagen före julafton :-) Men nu när registreringen är klar, så står det att den är en 06:a. I försäljnings annonsen och köpeavtalet står det att det är en 07:a ,är det något som man skulle kunna hävda en prisjustering på?! Sen så tar jag gärna emot sista minuten råd som jag bör vara uppmärksam på? Är allmänt kunnig om bilar, så det finns kanske saker som en Svensson som mig inte tänker på. | |
|
Var står det att det är en 06:a? En bil kan vara fordonsår 2006 hos Transportstyrelsen men ändå modellår 2007. Det första beror på när bilen är tillverkad eller tagits i trafik första gången och går efter kalenderår. Det andra är tillverkarens benämning och BMW's modelleår startar som regel 1/9 året innan, dvs är bilen tillverkad 2006-09-01 -- 2007-08-31 så är den av modellår 2007, en 07:a i vardagligt tal... ___ //Ulf |
|
|
Enligt TS 06:a Men hos dem får jag inte fram första registrerings datum, IOM import!? På vilka kriterier går isf TS när dom reggar den som 06 alt 07 ,tar de fram info från tyska databasen? Är jag tvungen att pröjsa de 1000:- som BMW Uppsala vill ha för att få fram tidigare data från tysken!? Tycker det låter i överkant..vilka är garantierna btw för en Z4 ? |
|
|
Tillverkningsmånad får du fram via chassinumret. Realoem.com visar det direkt. Första regdatum i utlandet står alltid?! på Europaimporterade bilar. Stephan |
|
|
Som Stephan skriver så har dom datum för första registrering på det tyska regbeviset och det är årtalet i detta datum som ger fordonsår. Tar du sista 7 tecken i ditt chassinummer och matar in här Länk så får du tillverkningsmånad. ___ //Ulf |
|
|
Tack för den Stephan ! 12/2006 verkar det vara enligt den sidan. Vilka var/är Z:ans garantier för övrigt? |
|
| Även tack till Programmer oxå:-) | |
| Skall det då inte stå 07 hos Transportstyrelsen. | |
|
Den enda som är kvar är väl 12 års rostskyddsgaranti. ___ //Ulf |
|
|
Då är bilen av årsmodell 2007 ! Du får nog kontakta TS om du vill få det ändrat. Är det en import månne ? På min -98 touring står det att det är en -00 på TS för den är importerad år 2000. |
|
|
Transportstyrelsen har gjort rätt i enlighet med vad Ulf säger i sitt första svar ovan. Alltså: -det är en 07:a rent produktionsmässigt, med allt vad det innebär och det är ju det som är det intressanta. Vilken Z4:a modell har du köpt då? |
|
|
Highway Star: Transportstyrelsen ser bilen som fordonsår 2006 då den är tagen i trafik det året. Dom kommer inte att ändra till 2007 eftersom bilen enligt deras regelverk är just 2006. Årsmodell används ju officiellt inte längre och t o m Blocket har bytt benämning till modellår och ovanstående bil är av modellår 2007 vilket i dagligt tal betyder att det är en 07:a. ___ //Ulf |
|
|
Programmer har ju skrivit det flera gånger men vissa verkar ändå ha svårt att skilja på fordonsår och modellår. Det är alltså inte samma sak. __________ Mvh Grelle |
|
|
På svensk-sålda är tillverkningsåret det som spelar roll för fordonsåret. Är bilen uttagen 2008 men tillverkad 2006. Står det 2006 som fordonsår. Det gör det inte på import, då hade det stått 2008 = lurigt. Sett fler som antingen inte haft koll eller försökt blåsa genom att uppge ett yngre fordonsår. I ditt fall är Z4an av årsmodell 2007, men fordonsår 2006. Jag hade skrivigt 2007 i en annons. Stephan |
|
|
Jag hade också gjort precis som Stephan vid försäljning. Ifrågasätter köparen det hade jag bara förklarat hur systemet fungerar. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.