|
|
|
|---|---|
|
E61:a, 2010 Ska det här gå att göra så här? Jag hade precis parkerat och tagit ur nyckeln ur bilen då jag tryckte på Start/Stopp för att dra igång stereon. Tryckte dock ner koppling och broms; motorn gick igång! Det hade jag inte väntat mig med nyckeln i handen. Ska det fungera så? När jag kom tillbaka efter några minuter gick det inte att starta utan nyckel. Vad hade hänt om jag åkt iväg utan att nycken satt i låset? Rattlås? /Micke | |
| Du har nog garanterat hittat en programvarubugg. | |
| Heter det inte "Comfort Access"? D.v.s. det räcker att bilen är upplåst o nyckeln i fickan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är en full normal funktion, du har ca 12-15 sekunder på dig att starta bilen innan startspärren går aktiveras. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Bilen lär inte vara utrustad med Comfort access och vad händer om man kör utan nyckel? Eller finns det inget rattlås på E61? Har inte ens tänkt på det (gammal Saabare). | |
| Vet inte hur det är med rattlås, men om det finns kan det ju inte vara mekaniskt som med vanlig nyckel om det är Comfort Access. Du får väl prova och öppna och starta utan nyckel inom tidsintervallet och styra lite stillastående. | |
|
Re: hasso Låter som en märklig funktion. Har svårt att se nyttan med den. Har man tagit nyckel ur låset borde det tyda på att man inte vill köra bilen. 10-12 sekunder är ju ganska lång tid om man inte låser bilen och lämnar den olåst och oövervakad dessutom. |
|
| OT: Också gammal Saabägare. Många gånger efter den perioden som man höll på att köra in i väggar, arbetsbänkar, betongsuggor etc. när man satte sig i en "normal" bil och trodde att backen som vanligt var i :) | |
|
1. Du står down town LA och har precis parkerat din 545a och tar ut nyckeln ur låset. Fram kommer Chico med stiletten och hotar dig, du tryck i panik på startknappen och bilen startar och du gasar iväg. 2. Du har stannat bilen i en backe och tar ut nyckeln. I bakspegeln ser du en sopbil komma farande och maler sig igenom alla andra bilar som är parkerade bakom dig, först tror du att det är Strul 2 de spelar in, men ser inga kameror, du trycker istället instinktivt på startknappen och bilen går igång och du kan i sista sekund åka bort ifrån sopbilen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Startat 2005 förklaringen finns här. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| danielb: Härliga författartalanger och helt klart en feature att beakta ;) | |
| Ja då lär det vara utrett nog. Var mest orolig för att barnen skulle få igång den men om pedalen ska vara nedtryckt så är det ju nog skydd. Men är detta en så stor säkerhetsgrej borde den ju nämnas i manualen och jag minns inget text utanför comfort access om detta. | |
|
"Det är helt i sin ordning att det går att starta bilen med knappen eftar att nyckeln tagits ur. Kontruktionen är medvetet gjord så, av säkerhetsskäl - om man exempelvis skulle råka 'fibbla' ur nyckeln när man står illa till, på en järnvägsövergång eller liknande, ska det gå att snabbt starta om bilen utan att behöva rota efter nyckeln som kanske fallit ner på golvet. Har man öppnat och stängt dörren, eller låst bilen, går det inte att starta." jahapp, det var ju inte direkt det första man tänkte på ... Att man i en sådan paniksituation ska komma ihåg att tryka ner pedalerna också är ju väldigt sannolikt. Själv skulle jag springa och skita i bilen ... |
|
| Brukar ibland stanna i en vägkorsning där man vid rött blir ståendes tvärs över spåret mellan bommarna. Jag har dock aldrig behövt leta efter den traditionella nyckeln på golvet när jag ska iväg. Men det räcker väl att det händer en gång i USA för att det skall vara en nödvändighet ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.