AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
538

Servo/broms problem..

Karla Jr
Efter att ha kört en del (lite små busig körning) för någon dag sen så parkerade jag bilen och hörde helt plötsligt något konstigt "klonkande" ljud ur motorn, och nu "klonkar" det så fort jag startar bilen, Dock har inte prestandan i bilen förändras, alltså han går på alla cylindlar och känns inte seg eller nåt..
Däremot så lyser batteri lampan konstant & servon har slutat fungera...
Även bromsen är väldigt stum, går knappt att trycka ner pedalen någonting..(men det bromsar när jag trycker det lilla jag kan)...

Hoppas det är någon som har en lösning/tips på detta problem... MvH //En Som Saknar Bilen Nu...
cu
146
curigan
528iat-00
Bromsarna vet jag inte varför men att servon har försvunnit & laddlampan lyser låter som att fläktremmen
är av......

cu
146
curigan
528iat-00
Om det är fläktremmen så tänk på att vattenpumpen även står stilla.

Karla Jr
Tack för svaren, men stod och ruckade lite och kollade lite allt möjligt efter att jag skrivit inlägget...
Hittade då att remskivan glappade från axeln, hade i princip ingen krysskil kvar som låste...
Jaja tack för alla tips igen, nu ska jag ut och riva ihop kylaren igen... (inte allt för långa kaffe raster...)... ;o)
va
102
valles
525 tds Touring -92
Hej Karla Jr....fick för en timme samma problem som du beskriver,,skiträdd trodde motorn va på väg o lägga av.Undrar om du fick ngn ordning på ditt problem?? Vore hyggligt av dig om du svarade isåfall om vad det var för ngt!! Tack
Karla Jr
För min del var det som sagt var remskivan som glappade från axeln... (satt varken tillräckligt åtdragen, hade ej ingen krysskil kvar heller)..

Jaja, tog i allafall bort kylaren och "grill halvorna" (lättare att komma åt allt)...
Sen är det bara att ta bort skivan helt, ta bort alla rester av den gamla krysskilen samt hitta en ny som passade bra i spåret på både remskivan och axeln...
Bara det inte glappar nåt så ska det vara lungt, går juh alltid att använda loctite som "limning" om det beghövs...(funkade bra)

Om samma problem skulle uppstå igen så kan jag garantera dig att det går snabbare och snabbare att fixa.. ;o) ...
Fick inte ordning på det de 2 första gångerna, men de lösningarna behöver vi inte nämna... haha...

Den som jag skrivit nu funkar fortfarande, och har inte varit en tedens till krångel...

Hoppas Det vart lite till hjälp iallafall...

MvH //Matte

ps. Om spåret är mycket "sönderslaget" på remskivan så råder jag dig till att byta, tjänar garanterat på det i längden..(ca: 250kr på skroten) .ds
va
102
valles
525 tds Touring -92
=)))) Japp krysskilen hade pajat totalt,,remskivan hade klarat sig,,så har beställt en ny krysskil bara. Tackar för hjälpen!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.