|
|
|
|---|---|
|
I gamla automatlådor känns det som att motorn inte sitter ihop med hjulen, eftersom momentomvandlaren alltid slirar, utom i högre hastigheter (lock-up). Och när man släpper gasen går motorvarvet ner (ingen motorbroms). Detta beteende gillar jag inte alls, och det drar rejält med soppa, särskilt i stan. Idag är ju automaterna väldigt duktiga och låser omvandlaren kvickt och på alla växlar (utom lägsta kanske) och deg/gummibandskänslan är borta. Lådan motorbromsar och växlar tom ner för att motorbromsa. Mycket trevligt. Tidiga E39or är av degsorten med lockup bara på högsta växeln. Gjordes nån förbättring på E39? E60? Dvs när kom första degfria automatlådan? | |
|
rätta mig om jag har fel men e39 530 har lock-up på alla sina växlar MvH Bmw 4-ever |
|
| 530 är ju "sen" E39 så det kanske har ändrats då... Men jag läste i annan tråd något om att lockup-kopplingen konstant slirar i hastigheter mellan 25-120km/h så då kvittar det ju om lockupen inte låser. | |
|
Marin849, Jag tror lådorna du söker kom i samband med med E60 och E90, sedan mer och mer lockup allteftersom nya automatlådor tagits fram. (Själv myser jag i kapp med momentomvandlaren och upplever inte alls någon gummibandskänsla. Den känslan får jag däremot med gummidämpade fåcylindriga motorer som har hög effekt och liten roterande massa) |
|
|
Jovisst är det härligt att mysa ikapp med momentomvandlaren, den genererar ju en hel del spillvärme och bortslösade droppar. :) Det är tre saker jag inte gillar: 1. Att motorvarvet flyger upp och ner hela tiden beroende på gaspådrag (särskilt i låg fart). 2. Att lådan inte motorbromar. 3. Att motorvarvet "flyger upp" från tomgång till något visst varvtal och stannar där en stund fast bilen accar. Samtliga är väl extremt kännetecknande för en "klassisk" automatlåda. Men visst går det mjukt, som att sväva på moln. |
|
| Hur ligger det till med automatlådorna på x3 årsmodell runt 05? | |
|
marin849, Vartalet över momentomvandlaren är direkt kopplat till det överförda momentet. Alltså har man på sätt och vis en steglös utxäxling (inom vissa gränser) i och med momentomvandlarens funktion (det som kallas slirning). Men visst, smaken är som baken. Det var därför jag skrev min tidigare kommentar inom parenteser. :-) mvh/ Anders |
|
| Deeeg. Jag gillar inte steglös utväxling heller. :) | |
|
Dom automater jag haft, visserligen bara i 2 bilar men redan min gamla 3.0SA motorbromsade vid nedväxling, hade dock ingen lockup på den. Samma med nuvarande , det enda jag önskar som förbättring vore att kunna låsa lockupen i t.ex 70km. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.