AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
849

Dags fö ny bil men behöver tipps från er

Har just sålt min s60-01

ÄR ute efter en E39 540 nu.

Har kollat på två bilar

Bil 1
svart , automat , el M ratt ,taklucka ,el stol med minne , xenon , svart skin ca 23000 mil 1997

Bil 2

Silver, manuell , Elstolar, Elektriskt ställbar multiratt , xenon , svart skin ca 23000 mil 1999

Som ja ser på det så vill ja ha den svarta fast det är ju atumat o ja föredrar manuella lådor då jag har dålig erfarenhet från tiden med mina volvos. Sen är det som ja ser det ett plus me takluckan samt minne i stolarna.

Hur hade ni gjort , ni som har 540:s
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
köpt automat!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Provkör båda och se vad du gillar. Trots samma motor är det två ganska olika bilar att köra.

___
//Ulf
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Jag hade båda två under en tid och måste säga att jag är förvånad över hur rolig automaten är att köra! Den beter sig precis så som jag vill att den ska och det känns verkligen helt rätt till motorn. Så dina gamla volvo-automat erfarenheter ska du skjuta åt sidan för nya intryck...

Men givetvis är den manuella riktigt go den med, så jag håller med Programmer - testa o se vilken som faller dig i smaken bäst.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Automaten alla gånger. Kommer aldrig mer köpa bil med manuell låda, de e stenålder :)

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
jag säger automat. Varför hålla på och krångla själv när man kan låta bilen göra det åt en, finns ingen mening. Särskilt inte på en 5-serie somska vara bekväm
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Enligt modellguiden finns inte 540 med manuell låda ?!

Hur som helst skulle jag dra med för en 540 med automat, då så gamla automater brukar dra duktigt mer soppa än manuella. Dock så kan drivlinan vara bättre behållen, då automater brukar begränsa vridmoment på låga växlar och ge mindre ryck m.m.

//Lasse
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tror en manuell står sig bättre i längden både hållbarheten och värdet... Såklart är det bekvämt med automat, men på vintern är det skönare med en manuell tycker jag.. Dessutom håller manuella lådor bättre och du slipper "warm up"-läget första 5 minutrarna ;-)

Nackdelen är väl kopplingsbyten och ifall det värsta händer så är det nog svårt att hitta en utbyteslåda med tanke på det låga antalet tillverkade manuella... Tror dock m5:ans passar också?
Visa användare
14
Lubo-Täby
525dA Touring -08
It is right that it is very comfortable to drive automat, and I will also never again but manual, but it is also very true that old automats spends much more gasoline than manuals...
Hej.
Självklart så ska båda provköras.Har testat 540 manuell tidigare o det är en skön bil. Peta in 6an o man har kraft så det räcker iallfall.
Saken är att ja inte kommer anväda den så ofta då det kommer vara nära till jobbet.

Det där men 5 minuters grejjen visste ja inte om dock.
De blir nått att fundera på.
Tackar så mkt
De ja undrar lite över är om motorn är densamma. de ju 2 år mellan dom
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Du ska i alla fall värma upp motorn 5 minuter....

//Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.