|
|
|
|---|---|
|
Måste fylla på olja i behållaren. Står ingjutet i locket "ATF". Men jag läste i en äldre tråd att det ska finnas en klisterlapp på behållaren man ska gå på: [Röd markering på locket= ATF, Grön = CHF11S] Men jag har ingen sån färgmarkering på min bil. Någon som kan hjälpa mig hitta rätt olja till bilen? Bilen ifråga är en M5 E39 -00. /Anders | |
| Tja står det ATF på locket så borde det vara ATF...MEN man kan aldrig vara hundra! Så mitt råd är att kolla färgen på oljan, vad respektive färg betyder vet du redan antar jag (röd=ATF, grön=CHF). Ett varningens finger dock för att oljan kan vara bytt av tidigare ägare till en felaktig sort o det är därför du behöver fylla på? Kanske läge o kolla med BMW vad som gäller just din bil, via chassienr förslagsvis... | |
|
Jag har nog bara sett gröna klisterlappar på BMW... Och att det står CF11S. Men man kan ju aldrig vara säker att det är så generellt. Men skulle jag gissa så är det CHF11S som gäller. Men olika färg på oljorna tror jag faktiskt att det ska vara också, men osäkerheten som Dawwe skriver ovan gör ju att man kanske inte kan lita blint på detta. Lite länkar att läsa i om ämnet vad som skiljer ATF och CHF11S finns om man Googlar på ATF + CHF11S. De verkar inte vara helt kompatibla med varandra. Länk Länk Länk Länk "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Var ute och kollade mina tre bilar. Pentosin CHF 11S i alla tre, så det är nog rätt för en M5:a också! Det är också samma olja i SMG-systemen. Kan vara bra att känna till. Denna oljan är tydligen ganska dyr. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
VARNING! Är det en importerad BMW så är det troligen ATF som gäller!!! Läs här Länk "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Japp, det är en import! | |
|
Var ute och kollade nu, oljan som är i är röd/brun. Vilket innebär ATF eller har jag fattat fel? Mvh |
|
|
Om oljan är röd/brun och det står ATF på locket så ja, då ska du ha i ATF. Beroende på vilken marknad bilen var såld till så fylldes antingen CHF 11S eller ATF i när den var ny, antar att det har med klimatskillnader att göra. Jag har även för mig att bilar med servotronic ville ha en särskild olja men är osäker på detta. Mvh |
|
|
Glömde skriva att jag har röd ATF i min M5 -00 samt att man absolut bör undvika att blanda ATF oljan med CHF 11S. Mvh |
|
|
Tackar för hjälpen! Verkar vara samma olja som i växellådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.