|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
är det mycket svårare att gå tillväga när man ska göra en dubbelturbo motor? vad ska man tänka på? |
|
|
Att du kan räkna ut att den blir lidande? Jo om du kör avgaserna över ett turbinhjul så blir det ju en viss funktion. Kör du dem över två blir det ju en annan funktion, grovt sagt att varvet halveras med dubbelt antal på samma flöde. En sexa är den mest optimala motorn att köra dubbelturbo på och det av den anledningen föregående skrivare angivit. En sak att tillägga är väl att själva finnessen för turbons vidkommande är att man får ner diametern på turbinhjulen vilket i sig gynnar responsen. Själv körde jag två 16T, använde mig av original WG. Att köra dubbla WG är jag förespråkare för men det fungerar naturligtvis med enbart en också. Att kalibrera WG ventilerna gjorde jag genom att mäta mottrycket mellan turbon och toppen. Det är den mest exakta metod jag kan komma på. Kör du med två typ 12-16T aggregat och laddar kanske 0,3-0,6 så kan jag garantera en mycket snäll och alert maskin. Det kan du göra utan att ens öppna motorn. Bara mappningen hänger med. //Jesper |
|
|
Vad rekomenderar du för sprut till det då? Har antagligen ett Haltech på gång, men hur funkar det med dubbelturbo? Om man sen skulle öka till 18T, hur mycket skulle man kunna få ur spisen då om man drar ned kompet, byter till en hyfsad kam. Jag vill ha bra med effekt på låga varv. |
|
PETER.O |
Hej, för att krångla till det ännu mer, kan man prova att sätta ett rör mellan avgasgrenrören på en biturbo installation med ett spjäll (W-gate) som öppnar vid höga varv.Och vad skall nu detta vara bra för, jo när man har 3-cyl till en turbo så blir det impulsuppladdning,och då går turbinen med stora skillnader i tryckförhållande vilket sänker turbinverkningsgraden. Med en sådan här rör ökar turbinverkningsgraden och det blir som att man hade större turbiner.På höga vara är det ej lika kritiskt med störningarna mellan cylindrarna p.g.a att pulserna ej hinner fram. Mvh Peter |
|
hur menar du mellan avgasgrenrören? |
|
PETER.O |
Hej, man drar ett rör mellan collektorerna innan turbiningångarna. Mvh Peter |
|
Oki, genom detta kan man alltså vinna mera effekt? Antar att det är ställbart då också? Eller är jag ute och tar en tur på cykeln? |
|
PETER.O |
Ja, man vinner effekt men framförallt blir registret längre. Däremot är det ej ställbart ,antingen är spjället stängt el öppet .Man får iof labba med vilket varv som är bäst att öppna det vid. Mvh Peter |
|
har du några erfarenheter av detta? hur mycket effekt kan man vinna på det? det är ju aldrig fel att registret blir lite lägre... jag är ute efter en motor som ger bra med effekt på låga varv och inte så mycket ketchup-effekt! |
|
PETER.O |
Hej, jag har ej provat detta, men en kompis till mig som jobbar med turbo anläggningar hos en biltillverkare här på västkusten säger att det funkar bra, några effekt uppgifter fick jag dock ej (hemligt).Såg en sådan anläggning på en 2,6L 6cyl Nissan ,det satt ej något spjäll på den bara ett rör emellan, dom var antagligen bara ute efter toppeffekt, och det fanns några kusar i den 1150 hk närmare bestämt. Mvh Peter |
|
Ok, kunde dem inte få ur mer ur den motorn? (tycker jag var lite dåligt=) Vart på västkusten jobbar din kompis? Sitter och tittar på Japans Gt mästerskap nu... Hmm, där har vi bilar som kan förflytta sig också. |
|
PETER.O |
Hej, håller med dej, F1 med turbo hade ju nästan 1000HK/Liter. Volvo jobbar han på. Mvh Peter |
|
oki, trodde han jobbade på någon lokal trimfirma! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.