|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad får man för fördelar med en dubbelturbo motor gentemot en singelturbo motor. Vi pratar om ungefär samma antal hästar i båda motorerna! Ska det vara på det viset?! | |
|
Som jag har förstått det så ligger väl fördelen i att du får mindre turbolag i en bil med två små turboaggregat gentemot en bil med ett stort turboaggregat. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Glömde säga att nackdelen nog ligger i att det kanske blir lite svårare att få turboaggregaten synkroniserade, och att hela installationen kanske blir lite dyrare (och svårare) än om du istället skulle använda ett turboaggregat. En aspekt att ta i särskilt beaktande är väl den som handlar om utrymmet i motorrummet. Fördelen med stort turboaggregat är väl att det oftast är lättare att plocka ut höga effekter ur ett stort än två små turboaggregat. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jo, men höga effekter är inte aktuellt. Inte just nu i alla fall. Den ska vara lättkörd, inte ladda mycket. Typ ladda ett halv bar till en bar! Blir det dyrare med styrsystemet också? Eller går det att använda ett vanligt Halteck eller Autronic? Utrymmet är inget problem, det finns ju vinkelslip! |
|
|
Vet inte hur det blir med styrsystemet... Hur har du tänkt placera aggregaten? Om du skall göra på samma sätt som Alpina gjorde med B10 BiTurbo kommer du ju att behöva två stycken grenrör. Om du gör dem själv spelar det kanske inte så står roll, men om du skall låta någon annan tillverka dem så kanske det blir lite dyrare. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
jag vet inte hur jag ska göra med placeringen än? antagligen kanske det blir ett aggregat nere vid framvagnsbryggan samt ett uppe vid stötdämpartornet typ! det finns ju de som har lyckats sätta tre st aggregat på en rak sexcylindrig motor, så inget är ju omöjligt! har inte kollat hur det är gjort på B10:an, hur ser det ut? |
|
|
Med (1)litet eller 2små. Det är att du får snabbare respons från turbon med (1,2)små än med ett stort som ger en hästspark i ryggen,men det är ju roligt det också. Det finns ju faktiskt hybrid typer på aggregaten också, Med olika stora kompressor hus. |
|
|
jag hade väl tänkt att skrämma ur i alla fall 350+ ur den motorn! men jag vill inte ha riktigt den där sparken som det blir med ett stort aggregat! har erfarenheter från en e30 med ca 500+ med ett stort aggregat och där vart det spark!!! jo så det är ju vilka aggregat man ska satsa på också. kan få tag på såna aggregat som sitter i volvo turbo bilar med 16T avgasdel. de ska räcka till ca 300 har jag hört, stämmer det? Ska det vara på det viset?! |
|
|
På B10 BiTurbo så har de ju två stycken grenrör, ett till de tre bakre cylindrarna och ett till de tre främre cylindrarna. Säg till om du vill, så kan jag skicka en bild på det... Det är trevligt att få en spark, tycker jag. Det fick man i B7 Turbo, en rejäl sådan. =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Oki, jag har för mig att jag har sett ett sådant grenrör. Men skicka du gärna ett mail med den bilden. Andra bilder på turboinstallationer om du har det är också välkommet. |
|
|
Alecci: tack för bilderna. två av bilderna är från min kompis motor och blivande motor. de som du har tagit härifrån galleriet. |
|
|
om man kör dubbelturbo, är det nödvändigt att köra med dubbla wastegates då? eller går det att köra med en stor wastegate för båda aggregaten? vad är för och nackdelar med det? |
|
|
Japp, det stämmer nog bra det. Jag tycker framförallt att sättet Alpina har monterat sina aggregat på är särdeles intressant. Har många gånger funderat på att själva bygga någon liknande anläggning. Frågan är bara i vilken bil, eftersom motorutrymmen sällan brukar vara bland de största utrymmena i stan... Jag vill ju helst ha det hela i en 3-serie, men de nyare karossmodellerna är för dyra, och de äldre faller mig estetiskt sett inte i smaken. Nåja, det var ju inte problemet i detta inlägg... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jo, som jag ser på bilden så ser det trångt ut. Men det var även rätt trångt i den Bmw Alpinan B6 2,8 som figurerade i senaste bilsport. Men det var dåliga foton tyckte jag, gick ju inte riktigt att klura ut hur han hade satt dem tyckte jag. |
|
|
Håller med angående bilderna... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
det är ingen annan som ligger inne med bilder från turboinstallationer i E30:s? |
|
|
Angående bilderna så är det inte så konstigt att man inte ser hur det är gjort då det nämligen är en grymt diskret installation. Angående dubbelturbo.... Är ditt effektmål 350hk så ska du inte ha mer kapacitet på aggregaten än den effekten. I det fallet tycker jag att ett 16T vore lämpligt. Säg att du kör med två 16 T så kan du ju själv räkna ut att responsen blir lidande. Är allt rätt dimensionerat så är det lämpligare med två aggregat för responsen. //Jesper |
|
|
Jesper: 350hk är ett minimål som jag hade tänkt till en början, bilen ska vara lättkörd med inte allt för mycket ketchup-effekt. Hur kan jag räkna ut att responsen blir lidande? Hur blir det med styrsystemet med dubbla aggregat? Du har ju lite erfarenhet av sånt här har jag förstått då du knepade ihop 633:an med dubbla aggregat. Körde du med dubbla wastegates? Vad händer om man bara kör med en wastegate till en dubbelturbo motor? Ska det vara på det viset?! |
|
|
glömmde skriva in en grej.. Det går inte montera en turbo under oljetrågs nivå. -så nu var det sagt (skrivet) |
|
|
sammt att det blir jävligt varmt med 2 turboagg Dom 3 B:en------------- -Bemmer,Brännvin,Brudar- ----------------------- ----M-Power----------- -FtpServer-217.211.204.234 ----ICQ:137785585---- -------------------- |
|
PETER.O |
Hej, på 6 cyl motorer skall man helst ha dubbel-turbo, singel är ok om man har en med twin-entry (typ Bmw 745). Volvos agg är singel-entry utom dom på V40 2.0T men dom är för små. Anledningen till detta är att på en 6cyl så har man en avgaspuls med 120 graders mellanrum så man får störningar mellan cylindrarna, om man använder 2 agg så blir mellanrummen 240 grader så chansen för störningen uteblir nästan, för avgas- durationen på kammen är ju runt 240-300 grader.Responsen blir också bättre för massan på dom rörliga delarna i turbon är ca 20% mindre vid en dubbel installation. Mvh Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.