AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.708

Varför är motorn orkeslös vid gaspådrag? E46

Visa användare
38
bmwkung
523iM Sedan -07
Hej!
Upptäckte ett problem på bilen igår.
Det började när jag startade bilen och den precis gått igång. efter att motorn startat brukar tomgången stabiliseras direkt men det hörs som den ska stanna och den går ojämnt.
Lät den stå en stund så här för att sedan köra en sväng, då var det som att det inte fanns nån kraft att få vid acceleration.
Kan den dra tjuvluft eller liknande eller vad kan det vara och vad gör man åt det?
Det verkar inte vara tomgångsregulatorn för det har jag haft på en tidigare bil och då stod den och höjde tomgången upp och ner för att sedan stanna.
Väldigt tacksam för tips och råd!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som ett typiskt fall av trasig kamlägesgivare alt. vevaxellägesgivare. Det bästa är att börja med att läsa ev. lagrade felkoder.
Visa användare
38
bmwkung
523iM Sedan -07
Det kan bli bättre om man stänger av och startar igen, för att ge fler ledtrådar.
Låter som en dyr reparation eller?!
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Som sagt, det absolut enklaste att börja med är att läsa av felkoder. Sen utgå därifrån.
Visa användare
38
bmwkung
523iM Sedan -07
Lämnade till slut in bilen på verkstad vilket tog sin tid.
Innan de hittade det verkliga felet så hann de med att byta tändstift, en tändspole, kamaxelgivare x2, vacumslang och till slut luftmassemätaren.
Det var luftmassemätaren som var problemet från början tydligen, det kom ju massa felkoder därför blev det andra delarna också utbytta.
Kalaset gick på 10 000:-

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skönt att det löste sig till slut, men tycker verkstaden borde gått på LLM tidigare än vad dom nu gjorde när du berätta om problemet och dom även fick felkoder där ifrån. Att gå på att byta tändstift innan det förstår jag inte riktigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.