AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.658

E32 - värmeproblem (klimatautomatik)

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har fyllt kliman, har bytt det där ventilpaketet som sitter till vänster längst bak i motorrummet. Lik förbaskat kommer det varmluft framme vid rutan oavsett vad man ställer in temperaturen på. Går inte att bli av med, om man inte stänger fläkten helt. Dessutom går värmen för golvet höger fram om man ställer in 16 grader, men ställer man den på 20 så blir det svalt (?!)

Vad kan det vara för fel? Bilen har klimatautomatik (stora automatiska klimaten).

Internationellt E34 M5 register Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Först verkar det som att värmeventilerna inte stänger, dom kan kärva, men det verkar också som att något spjäll inte rör sig som det skall.
Men i ditt fall skulle jag börja med värmeventilerna och se till att dom får ström och att dom sedan stänger när dom får ström.

Kanske värt att tvångsmata dom mef 12V och se om det blir kallare i bilen.

/Mats J
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Har du mätt och sett att du har spänning till värmeventilerna? satte du dit nya lr beg?
Finns ett styrkort för kliman som sitter inne i bilen bakom värmepaketet närmast torpedväggen.
Om du tar bort klädseln på sidan nere vid fötterna och tittar in där så sitter det på passagerarsidan en blå och gul kontakt i kortet och från förarsidan en grön och en vit, kolla så att dom sitter på plats riktigt i kortet, gör dom det så dra ut kontakterna genom att först dra ut den svarta låsbygeln reka på dom lite och sätt tillbaka . fungerar det fortfarande inte, leta nytt styrkort.

Mvh Andreas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det finns ström till värmeventilerna. Dock var inte dom helt nya. De har gått runt 2000 mil i en annan 735a och sedan legat förvarade i 3 år. Kan man anta att även dom är ihopkärvade? För det förvånar mig om så många spjällmotorer skulle få spel samtidigt. Jag tog isär de gamla ventilerna och det var ordentligt kleggigt där dom där kolvarna löper, men gick att få rent. Ska man testa att byta tillbaka till de gamla kanske?

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Om en kärvar och inte stänger riktigt så borde du ha värme på en sida i bilen.
Att du har värme bara på rutan och på höger golv gör att jag tror mer på spjällproblem. Har haft problem med värmeventilerna och då var det full värme på hela höger sida, slutade med att jag gick på bmw och köpte ett nytt ventilpaket ,då fick jag tillbaka kyla på höger sida utom golv och nått till ställe, sökte mig då till styrboxen eller IHR 1(heter ihka på senare modeller) modulen som den heter och där hade en kontakt åkt ur lite ur boxen, tryckte tillbaka den och sedan har min klima fungerat klockrent. (för mig tror jag att det var den blå på höger sida som lossnat)

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Hej!
Hur går det för dig?
Jh
39
Jhd
750ia -95
525i touring -92
På min 735:a hade jag samma problem. Då bytte jag konsolen där du ändrar värme å fläkt hastighet till en annan. Å sen funka det klockrent!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har löst problemet. Det var värmeventilerna! Plockade isär den som inte hade så många mil på nacken och hittade ett metallclips (såg ut som dom som håller plastkåpan ovanför värmeventilerna) som av någon outgrundlig anledning kommit in och hade blockerat den ena kolven från att röra sig. Tog bort den och monterade ihop allt. Nu blir det svalt! Ingen värme nånstans när den står på 16 grader, varken höger/vänster eller på golv/ruta utan det är svalt i hela bilen. Tackar för alla tips!

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Är det knöligt att plocka isär dom? Jag har nämligen ingen eller väldigt dålig värme på passagerarsidan.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nej, det var enkelt. Är enbart skruvad. Dock satt den lite nyare inköpta delen ihop med torx istället för stjärn som det gjorde på fabriksoriginalet.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Kanon att det löste sig!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.