AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.325

gnissel från bakhjul

hej!
har ett mycket irriterande högt gnissel ifrån bakhjulen på min bmw 320-01.
jag lyfte upp bilen och snurrade på hjulen men då lät det inget. det gnisslar bara när jag kör sakta men när jag har kört en lång stund gnisslar det nästan oavbrutet i hastigheter under 60 km/h, låter ungefär som ett ''tjippande'' ljud.
det gnisslar även när jag bromsar så tror inte det har något med bromsskivorna att göra.

tacksam för svar.
Visa användare
16
ewook
330e 2020
Hej!

Har inte märkt av något liknande på min egna, men begguiden här nämner följande (relevans ? ) :

Bakvagn
Bakvagnens infästning i karossen kan brista på tidiga E46. Något som resulterar i missljud vid körning på ojämn väg samt ett instabilt beteende vid körning i högre hastigheter. Bilar med dragkrok är speciellt utsatta. Ett problem som både är allvarligt och besvärlig att kontrollera.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om ljudet är beroende av hjulets hastighet skulle jag tro att det är en fjäder eller lossad bit av en handbromsback som tar i inne i p-bromstrumman. Ta av hjulet, bromsoket och skivan och inspektera om allt sitter som det ska.
Har du orginalfälgar och orginalbultar? För långa hjulbultar kan riva om inne i trumman.
vägens underlag har inget med gnisslet att göra, låter precis lika mycket oavsett väglag, dragkrok har jag inte heller så kan nog inte vara det som är problemet.

ja jag har orginalfälgar och bultar, har svårt att tro att det ska vara något som lossnat för det är ju alltid samma ljud och som ett lite skrapande gnisslande ljud.
men jag får väl åka till en bilverkstad och se fall dom kan se vad som är fel.

tack för svaren iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.