AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.404

Vad anser ni om att byta sin egen bil mot någon annans och pengar i mellan?

Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Hej,

Vad anser ni om att byta sin egen bil mot någon annans och pengar i mellan?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bilbyten sker väl dagligen? Eller hur menar du?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag anser att det är mycket som ska klaffa för att det ska funka, om du menar att du ska ta en bil i inbyte?

Sannolikheten att bilen du får uppfyller dina kräv gällande skick, spec, historik osv är ganska liten. Är bilen endast en del-likvid så se till att bilen du får är enkel att göra sig av med om du inte tänkt behålla den. Tänk en max 3-4 år gammal bil i mindre storlek och gärna en diesel.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det svåraste är ju att göra en värdering av inbytet du får.
Har du tur är det en bil du vill ha kan tänka dig att behålla den ett par månader ifall den är svårsåld. Är det en bil du bara vill byta in och sälja direkt gäller det ju att du får en bra mellanskillnad i cash ifall du får problem att sälja bilen.

Jag har gjort detta en gång och fick en tokfin e39 i byte mot en Chevrolet Van som var iskall att sälja, så ibland kan man ha tur :)
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
syftar på att om jag själv skulle lämna min 325i -05 mot en sen 525a 2005-10 + pengar imellan.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är väl inget fel i det. Det svåra är bara att komma överens om hur bilarna ska värderas.

-------
//Lövet
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
fast det är lite sämre utr i typ 525an?
Det har ju egentligen o göra med om ja tycker det är värt att lägga 10-20.000kr för lite större bil men med samma motor om i min o det skilljer ca 2mån på bilarna!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag bytte för 5 dagar sedan min V70 -97, 25500 mil, GLT full s-bok mot en 99:ans Renault twingo 9500 mil med AC och panoramalucka. Har mer än halverat min pendlarkostnad och minskat skatt/försäkring med 70%... Sexigt med en 1.15 liters fyra :-D

Gissa om jag kommer njuta när jag snålat ihop till en 545:à, hehe... Komforten är väl inte på topp direkt pga sportfjädring (why??) och 13" däck..

Några tips: var extremt tydlig i annonsen med vad du vill ha och vad du har... Så slipper du alla tomtar. Kolla bes-papper innan köp. Kolla att ägaren äger bilen och ev. kreditskuld. Ta med kamrat om möjligt, gå på magkänslan..
Det är omöjligt att svara på din fråga utan att veta utrustning, mil och skick på resp. bil. Rent allmänt är det ju annars inga problem och Profossen sammanfattar det hela bra tycker jag. Sen är det ju frågan om ägaren till 525-an tar byte och till vilket värde han värderar din bil. Sannolikheten är ju ofta inte så stor att den "andre" behöver och önskar fortsätta äga din bil utan bara tar din i dellikvid för att få loss lite cash och sen kunna avyttra din bil snabbt. För detta lär han bjuda ett lägre värde än marknadsvärdet på din bil, då det inte är så lätt och snabbt att sälja idag som förra året ex. vis. Lycka till!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.