|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är en kommande BMW-ägare inom kort, denna vecka ;) Jag vill gärna kolla med er erfarna BWM-ägare och vill gärna ta emot era alla tips och kommentarer. Jag behöver feedback och få kommentarer! :) Det ligger runt 245-255 tkr. Skattefria 5 år. Så seriöst kommentarer, tack. Jag ska köpa ev. en 118d, årsmodell 2011 med Utrustningar: Comfortpaket Advantage Edition Förvaringspaket Rökarpaket ACC CD Farthållare Larm Aut. avbländbar innerspegel Regnsensor Aluminiumfälgar 16" ISOFIX Parkeringssensorer Bak M-ratt/Multiratt Jag frågade en säljare på BMW om beige läder, (stolarna och vissa ställe, inte heltäckt av beige, utan blandade både svart o beige) men detta läder som jag önskat tillhör tyvärr 116i/d. Uhmm. Jag tycker inte om tyg egentligen, men inte värst. De ser ut som mer lite plastigt än svart+beige läder vad jag fick intryck av. Jag konfigurerade BMWs hemsida och kom fram det finns beige-läder till 118d. Jag började så vara fundersam om det stämmer helt eller konfigurator var nåt fel. Ni kan gärna testa konfigurator där. Jag ser att det ingår Multi- och M-ratt, Comfortpaket och Advantage Edition. Missade jag något? Med tanken på att jag kommer sälja bort i framtid så vad det som behövs. Xenon? Jag läst en del av detta forum om xenon att det är nästan "ett måste", stämmer va? 118d halvkombi för att kunna hunden med buren stoppas in i bagageutrymmet vid behov. Så därför jag tänkte på 118d är perfekt för mina behov och tillfredsställande. Jag provade med t.ex. Sedan. Det går inte alls att buren sätts in i bagaget. ;) Jag vill att bilen ska trimmas men garantin upphör helt om bilen är trimmad. (sparat bränsle, från 142Hk till ca 185 Hk och ta bort hastighetsspärr) Annars jag står ut den i 3 år först o sen trim. Frågan är att om bilen är trimmad gör det värde tappas bort rejält? Jag tycker att det är lite konstigt, med tanken på att den ger MYCKET fördelar bl.a. bränsle som sparas 20 % ännu, ju. Vad som är nackdelar? Finns de? Går det att "återställa" programmet om bilen är trimma innan bilen lämnas till service? Jag anar inte så mycket om såna saker. Och sedan jag funderar att skaffa avtagbar solskyddsfilm 40% mörktonat glas i baken och 20 % mörktonat bakre sidor. (inte brun tonat, utan svart till grå. Bättre va?) Sista. Pruta ner till 40 000 kr!? Jag fick höra... men jag fick bara 10 000 kr och fick mycket bra förmånligare ränta. de 10 tkr ner, som jag hittade "erbjudning" på BMW-sidan som inte stämmer något, pga det var rabatts- och reklampris, inte prutsgrej. Demobilar? Jag tror nog att köpa en demobil. Vad sägs? Jag kan säga att jag upplevde svenska bilhandlare är si och så där hur de behandlar bemötande med kunder, om man jämför med tyska. De är otroligt ärliga och vara mycket kunniga, nästan som über-expertis. Tackar och gärna ta emot era kommenterar och åsikter. Hoppas att tråden blir livligt framför. ;) | |
|
Förlåt! Glömde bort att fråga om ang. försäkring. BMW:s originalförsäkring 3 månader gratis o sen 6 månader halvpris. Jag kollade upp att det kostar ca 10 000 kr halvförsäkring hos BMW och t.ex folksam 6000 kr/år. Jag ska ta BMW:s försäkring, så klart, men efter 6 månader... Jag vet inte riktigt. Åsikt? |
|
| Att du skulle spara 20% bränsle när du trimmar skulle jag kalla bluff! Kanske sparar 10% på sin höjd, dock blir det ju betydligt mer inspirerande körning. Och om du ska få bort alla koder om att den vart trimmad måste du lämna in den till någon med riktig diagnos dator. | |
|
Andu: Xenon är väl värt pengarna. Det ingår även LED-lampor baktill vid val av xenonstrålkastare. Om bilens prestanda inte räcker till för dig borde du titta på att köpa dig en 120d istället. Finns ingen anledning att snåla och köpa något som du egentligen inte verkar vilja ha. Sen att du skulle få upp till 20% lägre bränsleförbrukning stämmer definitivt inte. |
|
|
Ja jag hade känslan att det inte stämmer med att spara 20 % bränslen. Men jag vet inte mycket om det som sagt. Det stod på nånstans hemsida att det är mellan 20-30 % men jag tror inte på det alls. :D Men bensin med trim står det att dras mer 30 %. Helt motsats. Där om diesel-trim på hemsidan måste va felskrivet då. Chris87 Ang 120d. Bilen är CO2-utsläpp 125 g (vill slippa fordonskatt, då måste det vara under 120 g). Uhmm... |
|
|
Köp en 9-3 aero ttid diesel sportkombi, miljöbil och 180hk om just det är viktig. Skulle inte trimma om det finns 120d eller tom 123d, det skiljer sig mycket mer än bara programmvara. Vill du vill spara pengar finns de starkare ju som lättbegagnade, du sparar mkt mer på det och om du ändå tänker behålla den en bra bit efter garantins utgång, så spelar några mil extra inte sån stor roll. |
|
|
Jag är ganska dåligt insatt i 1-seriens paketinnehåll men en bra grundutrustning att sikta på är: - Skinn (eller möjligen halvskinn dvs skinn/tyg) - Sportstolar - Klima (automatisk) - Parkeringsensorer - USB uttag - Farthållare - Xenonljus - Hifi högtalare (om du lyssnar ofta på musik i bilen) 10,000kr för en halvförsäkring låter orimligt högt. Kolla ALLA bolag och jämför vad som blir billigast för just dig, här finns säkert 1000lappar att tjäna. |
|
| Varför inte vänta till i sept och beställa helt nya 1-serien då? | |
| Nya 1-Serien står runt hörnet! | |
|
Om du inte är hifi nörd (och inte vill lägga 50"+ i utrustning så hade jag skippat hifi paketet och satsat på USB och/eller lilla BT paketet i stället, tycker att högtalarna i min 116D låter helt okej, kunde kanske vara mer tryck i basen, men med USB/BT så behövs Radio Professional och där ingår bashögtalare under passagerarsätet. Angående att köpa den nya ettan så kommer miljöbilreglerna i sverige att skärpa till sig 2012 (under 100 g CO2/km) så förutsatt att nya ettan inte kommer att hamna under denna gränsen så finns risken att miljöbilspremien uteblir vid lång leveranstid. |
|
|
Tack tack :) Bra tips! Men tyvärr några grå o mörkgrå bilar var sålda redan, och jag får letar efter runt, långt bort hemifrån. Jag fick reda på att de nya bilarna i sept som man pratat om. De är tyvärr fullpris. årsmodell 2010-2011 är perfekt för min del som tillåter min ekonomi. Fetbort 116d, så länge. P-OA ang år 2012 under 100 g CO2/km. var kan man reda på det? Jag har aldrig hört om det. FRÅGA. Stämmer det om jag vill byter tyg till läder kostar det 50 000 kr för inredning om jag fixar det efterhand? (inte i sambandet med bilköpet). Jag tror inte på det... :D det ska kostar mellan 15-16tkr ju. |
|
|
Förresten... Jag tycker att det är snyggt "Läder Boston Lemon", för det är blandade svart och gräddevitt läder, om bilen är spacegrå... Om den är bluewater matellic då jag tror nog att det blir svart läder med blå söm. För att se snyggt ut där... balans både utsidan och insidan. Right? ;) Det är ju olika åsikt om smak. Det är inget fel med att tycka olika. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.