AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.214

Trasig topplockspackning?

Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Hej alla!
Bilen har haft läckage av kylarvätska sedan en bra tid tillbaka. Jag har kört den som vanligt utan större problem. När jag körde 50 mil beteede sig bilen skumt, blev "svag" kändes som det var dålig kraft och jag vågade inte gasa på så hårt. Sedan för några veckor sedan har den 3 gånger blivit för varm och närmat sig rött på tempmätaren. Vi har luftat, fyllt i glykol men problemet verkar vara som värst direkt efter vi öppnat locket. Vätskan strömmer tillbaka genom tanken. Lämnade in den på en akuktoriserad verkstad som var säkjra på att det var vattenpump MEN topplockspackningen skulle ta väldigt lång tid att kolla. Det var iallafall inget vatten i avgassystemet. FInns det något sätt att snabbt se att topplock är check och inget prob? Känns onödigt att fixa vattenpump och topplocket ändå har rykt. Tack för tips och hjälp!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Provtryckning av kylsystem och ett kompressionsprov i alla cylindrarna borde väl ge de svar man vill ha, tycker jag.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Hur menade den auktoriserade verkstaden med vatten i avgassystemet i samband med ev. trasig toppackning?
Det blir knappast vatten i avgaserna pga detta, förbränningstrycket är mångfalt större än kylvätskans tryck, det blir då avgaser i kylvätskan, relativt lätt att kolla genom att doppa ner en sensor i expansionskärlet.
Vatten ute i avgsassystemet finns det iofs ofta helt normalt, men då pga kondens.
Som esadh skriver, enkel koll för en auktoriserad verkstad med provtryckning och en komptest, inkl ovanstående test.

FP
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Tack mina herrar!
Bra info

Hur lång tid tar detta att utföra?
Kan man förvänta sig att de gör det kostnadsfritt?

MVH
Ayourez
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.