AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.881

Bmw 318 -03 En cylinder är död.

Ne
6
Nervgasad
Bmw 318 Touring -03
Hejsan gott folk!

Nu är det som såhär att jag har en Bmw som är riktigt ledsen på mig verkar det som.

Bilen började för 3 veckor sen att hosta och gå riktigt dåligt, nojjig som man är så lämnade jag in den. Fick följande fel att det va Givare avgas 1 som va problemet. Lämnade in den till en annan verkstad som bytte Givare, Vanos magnetventiler samt något mer.

Fick hem bilen, körde 4 mil och sen hade jag exakt samma problem. Bilen gick slött och riktigt dåligt. Blev lite lätt förbannad eftersom jag bara hade kört 4 mil och tycker väl att en lagning skall hålla längre än så. Började själv felsöka lite på bilen och insåg rätt snabbt att det va en cylinder som inte tände. Konsulterade med BMW i göteborg och de bad mig kolla på mina tändspolare och de va Bremi tändspolar, så han sa att jag skylle byta dom.

Köpte 4 nya tändspolare Bosch och satte i, fortfarande så va en cylinder död, tänkte "jaha med då är väl tändstiftet kasst" köpte 4 st nya bmw ngk longlife tändstift, bytte dom precis nu, och problemet är fortfarande de samma, bilen går hackigt och cylindern är död, dvs... drar jag ut tändspolekontaten så sker ingen nedgång i varvtal och bilen går precis som innan.

Så nu kommer jag med ett desperat hopp om att någon här på forumet har varit med om desamma, eller kan ha en aning om vad det kan vara förnågot? Spridaren? eller vad kan det vara?

Väl Mött: K
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mät resistansen på dina gamla tändspolar. Ska vara ca 0,5 Ohm mellan två av de tre stiften (minns ej vilka). Om någon är 0,0 Ohm är den kortsluten och orsaken till problemet. Det kan vara en transistor i styrdonet som gått sönder pga detta, vilket gör att en av tändspolarna inte får någon signal. Då är det byte eller reparation (hos firma som reparerar styrdon, ej BMW) av styrdonet som gäller.

Om du konstaterat att det faktiskt är gnistan på en cylinder som saknas alltså...
Lyser/tänds motorlampan efter några sekunder?
Ne
6
Nervgasad
Bmw 318 Touring -03
Ja alltså motorlampan lyser eller blinkar, det är lite olika.

är detta ett bevis på att de finns gnista i tändstiftet då? eller hur skall ja tolka det

mvh: Kristoffer
ma
7.450
marin849
Att lampan lyser kan t.e.x. betyda att en cylinder inte tänder eller att bilen registrerar misständningar. är en tändspole helt död lyser lampan konstant och den cylindern stängs av för att rädda katalysatorn och miljön. Då ska motorn gå "lika illa" hela tiden.
ma
7.450
marin849
Förresten, både bortfall av tänding och misständning på individuell cylinder sätter felkoder som man kan läsa av.
Ne
6
Nervgasad
Bmw 318 Touring -03
Som du säger där, så har det gått ifrån att vara ett blinkande sken, till när jag bytte tändspolar att det blev ett konstant sken istället.

För jag satte igår i 4 hely nya bosch tändspolar. Samma problem, tänkte att jag skulle byta tändsift, gjorde det. Samma fel, så det verkar som att den helt enkelt inte tänder något alls, för de spelar ingen roll om jag byter tändspole, eller sätter i ett annat sift.

Kan det vara spridaren eller vad skall jag fortgå ifrån detta?
Ne
6
Nervgasad
Bmw 318 Touring -03
Förlåt mig va ute och testade och tittade lite här precis och vill göra en korrektion.

Motorlampan lyser EJ

Motorlampan Blinkar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kompressionsprov och kanske byta plats på spridaren till en annan cylinder.
Därefter kanske börja fundera på om styrboxen fått stryk av en tidigare trasig tändspole.
ma
7.450
marin849
Du, en kompis, eller en verkstad borde läsa av felkoderna. Och mäta upp dina tändspolar och mäta upp kablarna från styrdonet till tändspolarna. Mät alla tre stift i härvan till varje cylinder både mot jord och + och skriv upp värdena. om någon cylinder skiljer är styrdonet kass (eller ev kabeln).

Det kan naturligtvis vara något helt annat, just därför borde du göra ovanstående :)

Ne
6
Nervgasad
Bmw 318 Touring -03
Okej men det jag är lite orolig för är att jag ska köra bilen åt helvete om jag kör ner den till verkstan precis här nedanför mig, de e fan knappt så ja vågar starta den just som det är nu
ma
7.450
marin849
Jag körde min bil 8 km till verkstaden på fem cylindrar. Det var inte roligt, killen på verkstaden bara skrattade och sa "det är inte så farligt". Men då hade styrdonet helt stängt av en cylinder, så den gick ojämnt men lika ojämnt hela tiden så att säga.
Ne
6
Nervgasad
Bmw 318 Touring -03
Ja men det gör denna.. eller tja den varvar uppåt lite sen sjunker varvtalet sen uppåt sen sjunker det, när den står på tomgång då dvs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.