AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.688

E36 Byta motor från 316 till M3

Jag vet ju att det går så klart. Ja inte bara motorn utan allt som behövs. JAg vet att det är mer lönt att ara köpa en M3 men det är inte det allt handlar om.
Är detta något som man kan göra på en BMW verkstad tro? Kan man får papper på det från BMW.
Har inte frågat dom ännu, ställer frågan här på forumet om någon kunnig vet om detta?
Behöver visa upp nått slags papper på att det går i hemlandet. Det accepteras nämligen inte att fixa ett sådant papper där. Måste vara från "utlandet"

Mvh Leffe
E
1.156
E
320 ci cab -04
Om jag inte förstått alla regler helt fel så är din idé i princip omöjlig att realisera om det ska var lagligt. Att det är lagligt i något annat land lär inte hjälpa. Möjligen skulle det kunna gå som ombyggt fordon. BMW lär inte ställa upp med papper.

E
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tror inte jag komemr på bättre ord än det som Emil i Lönnebergas pappa säger "Stölleprov". Att byta motor, drivlina, bromsar, fjädring mm och få det att funka kommer dels att kosta tokmycket och skriver BMW ett intyg på att det går så kommer säkert någon att stämma dem för att de inte lyckats då de försökt.
Ekonomiskt kommer det att bli billigare att köpa rätt från början. Då du är vag med det egentliga syftet är det svårt att bistå med alternativa lösningar. Är det någo land med avgasreningskrav eller skatter abserade på effekt så finns det ju turbomotorer som är enklare att justera effekt på mha laddtryck mm.
Har du bara slagit vad med någon så är det nog upp till dej (eller någon annan) att göra bygget för att vinna.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, om vi spinner vidare på uppgiften "Money is no object!" som Oggyone uppgivit så får vi följande.

Din enda chans är att registrera bilen som ombyggt fordon. Notera att den INTE kommer att registreras som en M3, utan som ombyggt fordon. Lagligt att framföra i Sverige alltså.

Vid ombyggt fordon kan du åberopa 15kW/100kg regeln. Men den mindre M3 motorn på 286 hk så kan du med denna regel använda motorn om den ombyggda bilen väger 1400 kg eller mer.

Men för att åberopa denna regel krävs att hela bilen är lämplig för detta. Men eftersom du byter ut allt mot M3 komponenter bör detta vara genomförbart - du kan behöva lägga in extra förstärkningar och liknande för att SFRO skall anse att bilen kan hantera denna effekten.

För att anses som omyggt fordon måste du genomföra stora ändringar, såsom komplett byte av motor+drivlina, bromsar med mera. Med de ändringar du nämner kvalificerar din bilen säkerligen som ombyggt fordon.

Du kan självklart lämna in bilen till en BMW verkstad och be dem byta ut motor, drivlina, hjulupphängningar, elektronik etc etc etc mot nya/begagnade E36 M3 komponenter. Därefter får du ta din bil och få besiktigad hos SFRO och sedan till Bilprovningen.

Lär bli lite dyrt. Men som du uppgivit tidigare är kostnaden ointressant.

Oggyone : Skulle du kunna ge lite mer detaljer kring huvudproblemet? Varför måste du visa upp ett papper? Varför måste du visa upp ett papper i ditt hemland på att man kan göra detta i Sverige? Varför måste du visa upp detta papper i just ditt hemland?

bmw-slangen

Självklart ka jag skriva mer.
Bilen är i Grekland o där vet man ju att allt är möjligt. De vanligt att man konverterar en 316 till m3a. Köper du en m3a där så räkna med att den från början var en 316

Men nu är det nya regler. För att det ska vara godkänt så behövs nått slags papper, intyg från BMW på VAD som behövs bytas. Myndigheterna struntar blankt i BMW i Grekland av nån anledning.
Just denna bil VAR en 316 från början.

325 cabrio
Nej det är inte så att jag slagit vad om nått alls. Som jag skrev innan såär dessa konverteringar vanligt. man köper en krockad m3a från tyskland o för över allt till sin 316. VArför 316 jo för att de många sånna där o skatter med mera är billigt. Hopaps du förstår vad jag menar.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Så i Grekland, ska motor ect bytas och sen ska du köra hem bilen till Sverige. Är bilen Svenskreggad? Ska bilen byggas om och därefter importeras till Sverige? Många frågor ... men... tycker det låter som en fullfjädrad stolleidé. Oavsett hur du gör så kommer det inte bli enkelt. Kostnaden bara måste överstiga priset på motsvarande M3:a och sen tillkommer allt "pappersarbete" och krångel. Men, det är en utmaning och ingen kommer att ta ifårn dig rätten att pröva.

E
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Annars kan man ju köpa en M3:a och sätta ett 316-emblem på bakluckan. Det sparar enormt med arbete.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varje land har ju sina olika regler kring fordon och allt runtomkring.

Så reglerna i Grekland kring uppgradering av motor var således ganska frikostiga, men nu har de skärpts. Det går fortfarande, men myndigheterna vill ha ett intyg från BMW - om det är BMW i Sverige, Tyskland eller liknande verkar inte spela någon roll.

Då är mitt förslag att registrera det som ombyggt fordon inte aktuellt för dig. Det ger dig inget intyg som du är intresserad av. Det är endast ett sätt framåt i Sverige att kunna lagligt köra en sådan konverterad bil.

BMW kommer aldrig att ge dig något sådant intyg. BMW har dock för äldre BMW modeller uppgivit tillåten effekt och vilka ändringar som då behöver göras. Men då pratar vi om 1600,1800,2000,2002 och första generationen av 3-Serien dvs E21.

Du kan se komplett lista här
Länk
Tack slangen
Hej på er igen.
Nej bilen ska inte till Sverige. . Den är där den är. Jag fick frågan av en bekant där om BMW här kunde komma med ett sådant papper på vad som behöver göras.

Det är mkt svårt att hitta en äkta M3 från fabrik i Grekland. Oftast slänger dom på mtor med mera på en 316 o reggar om den till M3. Nu är det andra tider, lite mer seriöst så nu krävs papper på VAD man har gjort med mera.

Angående pris så kan jag ju säga att en 325 coupe kan gå på runt 15000 euro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.