|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har haft bilen avställd under vintern och ska nu ställa på bilen igen.. för 2 dagar sen var jag ute och provkörde bilen allting fungerade som de skulle.. var helt underbart att sätta sig i bilen igen. Men igår när jag skulle starta bilen så märker jag att någonting är mycket fel, istrumentbelysningen, varningsblinkersen, angeleyes-ringarna och nummerplåtbelysningen i bak fungerar ej. Bilen går att starta samt att vanliga halvljusena lyser och baklysena. Har kollat alla säkringar idag samt bytte plats på reläna för att se ifall någon av dem var trasig. Kan inte komma på vad felet är för något, men det känns ju som att det är någonting gemensamt eftersom att allt slutade fungera samtidigt. Kan det vara en kabel? har fan ingen aning, tacksam för alla svar! mvh Fredrik | |
|
Det finns säkringar på minst fem platser i bilen, tveksamt om du testat alla.. Finns ett mektips om placeringen osv. Men... något orsakar problemen t.ex om en säkring bränns av osv, och att planlöst söka runt kan vara väldigt tidsödande. När du skriver "bytt plats på reläerna", vilka då, var i bilen? Reläer finns tjogtals på väldigt många olika platser, det är inte rekommendabelt att byta plats på dessa även om de synbarligen ser lika ut. Inte sällan innehåller de flera komponenter utöver reläspole och brytare. Man får kolla verkligt noga så att reläerna är identiska innan man växlar plats osv. De delar du beskriver styrs alla från ljusmodulen, som har ett par processorer mm. Jag skulle rekommendera en batterireset först av allt. Lossa minuskabeln en kvart, anslut igen och kolla funktionerna igen. Många småfel och hängningar i processorstyrda moduler och system kan rättas till med en batterireset. FP |
|
|
Uppskattas verkligen med ett sånt utförligt svar. Jag hade ingen aning att de fanns på så många ställen. Har kollat i bakluckan ovanför batteriet där de sitter 4 relän samt endel säkringar, även under passagerarsätet i fram fanns det ett 30-tal säkringar. Men ska börja med att göra en batterireset, men på vilka fler ställen sitter de säkringar/relän? om inte annat vilka ställen bör jag leta på? Tack ännu en gång. mvh |
|
|
Det sitter även några större huvudsäkringar över batteriet, utöver instickssäkringarna. Förmodar att du menar fram i handskfacket, där sitter ett 30-tal säkringar, ytterligare några sitter under handskfacket. Under passagerarstolen (man får lossa mattan osv) sitter en del fördelnings och huvudsäkringar, vidare framme i e-boxen under höger kupéluftfilter i motorrummet. Reläer finns på samma platser förutom under passagerarstolen, men även under ratten mfl. ställen. Mektipset förklarar en del. FP |
|
|
Kom precis hem från garaget nu, det var precis som du nämnde att ljusmodulen hängt upp sig. Det räckte med att lossa minuspolen för att de sedan skulle fungera... tack så mycket för dina svar. Skönt att inte behöva felsöka fler säkringar/relän. Men tackar för värdefull information om jag nu skulle behöva kolla upp det någon annan gång. Mvh |
|
|
Nu visar det sig att samma fel uppstår.... Det funkar ett tag genom att göra en batterireset men felet uppstår igen. Vet ej exakt varför och vad det beror på.. Var ska ja börja leta nu? säkringar? ... suck trodde allt fungerade som de skulle :/ mvh Fredrik |
|
|
Säkringar är ett överströmsskydd, de brinner av om det går en hög ström i kretsen, ungefär dubbla värdet som står på säkringen. Dvs en krets med en 15A säkring kräver minst 30A för att säkringen skall brinna av, det är en rätt hög ström och ett fysiskt fel måste föreligga. Att bara byta säkringen rättar så klart inte till felet, detta måste sökas upp och elimineras först, det är inte säkringen det är fel på... Med detta sagt vill jag pusha lite för att inte alltid börja med att misstänka säkringsfel (och inte jordfel heller), vilket tyvärr är vanligt både bland proffs och amatörer. Till felet ovan: Provat batterireset flera gånger? Hur är batteriets status? Startar bilen snabbt och piggt, inget varningspip för svagt batteri? Testa att ladda upp batteriet med extern laddare under minst 20 timmar. Kör man mest korta sträckor så hinner batteriet aldrig bli fulladdat, det kommer sakta men säkert att tömmas. Är det dessutom några år gammalt så ökar risken för problem, bilen har ju dessutom stått obrukad en längre tid osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.