|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Låter som nån stoppat in en spelkula i motorn ,försvinner över 1000rpm säger du? Låter som nåt e "slakt" vid låga varv, å när du gasar sträcks ut å slutar slå eller slira å blir tyst . bara en teori kan inte peka på vad de kan va, har du kamkjedja kålla så den e spänd. MvH Micke |
|
|
Nej, det var nog jag som sa att det lät som en ståldank hoppade runt innanför ventilkåpan på min M30 vid tomgång. Jag tror det berodde på att dubbelmassasvänghjulet var trasigt. Nu fattar jag att trådskaparens bil är en automat och då kan vi ju glömma det där med dubbelmassasvänghjul. En automat lär ju inte ha något sådant. |
|
|
Löprullen bytt - Ingen skillnad. Jag plockade ur generatorn men lagren känns OK. Däremot var luftintaget i generatorn fullständigt igengeggat: Länk Jag provkörde generatorn med en skruvdragare men ljudet hördes inte alls. Så jag åkte till en bil-el-kille och han körde den i sin generator-testar-maskin men inte heller där hördes något konstigt. Det inre kolet var slut så jag bytte hela bryggan med regulatorn. Jag plockade ihop bilen men exakt samma ljud är kvar. Så tänkte jag att den kanske inte blev ordentligt luftad när jag bytte vattenpumpen så jag öppnade luftskruven men bara vatten kom ut. Men DÅ blev det tyst! Nu blir taktiken att felsöka med en riktad stråle vätska nästa gång ljudet uppstår. Det kom för mycket vatten för att jag ska kunna gissa vad som påverkades. ___ Min bil: Länk |
|
|
Tack för att du tog dig tid att fortsätta kommentera tråden, hoppas att det blir definitivt den här gången FAF |
|
|
Verkligen ett knepigt fel. Hoppas du hittar på det! (Böt kylare , v-pump o expansionskärl i lördags... hujedamig vilket luftande...) |
|
|
Och nu är jag rätt säker på att problemet är löst, trots att jag inte provkört än :) Jag har demonterat multiremmen ganska många gånger de senaste åren så jag vet att man får ta i för att vrida spännarmen. Idag bestämde jag mig för att undersöka armen närmare och fick infallet att inte ta i hårt och distinkt som jag brukar, utan tog det väldigt lugnt. Och då blev det uppenbart att mitt missljud kommer från spännarmen. Den kärvade ganska ordentligt, men det märks inte om man gör rörelsen hårt och snabbt. Jag tog loss den, fyllde den med 5-56 (finns ett hål på undersidan där man ser fjädern) men ingen skillnad. Så sprutade jag 5-56 på baksidan, runt täckplåten, och knackade på locket lätt ett tag och plötsligt blev den helt ljudlös och gick hyfsat lätt. Nu "durrar" det lite grann när man vrider den men jag räknar med att jag har en tyst bil imorgon :) Men nu är jag redo för VM i spännrulle-byte, jag tror att jag är bland de snabbaste i världen vid det här laget. Det tar garanterat max 5 minuter att byta alla tre... Så om någon i Östersund behöver hjälp att byta remmar/rullar på sin M52 är det bara att dyka förbi med en hammare, 32mm blocknyckel, lång smal spårmejsel, 16mm lednyckel, 8mm insexnyckel, ett par handskar och en folköl :) För att ta loss spännarmen tillkommer spärrskaft med 10 cm förlängare och en 13mm hylsa. C'est tout! ___ Min bil: Länk |
|
|
Härligt du löste det! :-) |
|
| kylslingan till servot sitter imellan kylaren och ac kondensorn. kolla om det är kladdigt på balken som kylaren sitter på. annars lossa skruven som kylaren sitter med i uppkant i vik fram kylaren lite så bör du se kylslingan lite. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.