AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.414

Mycket obehagligt ljud från motorn - hjälp!

Sida 2 av 3
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Smattrandet känns i växelspaken!

___

Min bil: Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Smattrande ljud kan ju också vara de hydrauliska ventillyftarna.

Du får nog göra en ljudinspelning och presentera.

Dessutom tycker jag du ska ta in bilen på läckagesökning om du har ne läcka i kylsystemet. Försvinner vatten så har du hål någonstans och det lilla hålet lär du aldrig hitta själv ...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ljudet finns i länken i mitt första inlägg.
Det är ingenting som ligger an mot fläktbladen om någon undrar.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Var på BMW och en mekaniker fick lyssna men han kände inte igen ljudet och hade inget direkt tips. Men det kommer från någonting som är i kontakt med remmen. Remsträckaren till generatorremmen vibrerar nämligen i takt med ljudet.

___

Be
278
Bengt C
523i -96
Du kan ha ett trasigt dubbelmassesvänghjul. Det ger en del rassel och kluckande som kan vara svårlokaliserat. I min gamla M30 motor lät det som en ståldank hoppade runt innaför ventilkåpan på tomgångsvarvtal.

Skumt dock att du märker en så stark koppling till generatorremmen. Då tänker jag inte på att den hoppar i takt med motorn, utan att ljudet försvinner då du tar bort remmen.
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Hej alla! har du kollat om inte nåt har fastnat eller hamnat där det spinner? har du kollar vanossystemet? Det finns många klipp på Youtube om "e39 noise, vanos, eller engine noise"...när det gäller den mekaniska delen av maskiner så blir det nästan 99% så här förvirrande man måste testa och se det kostar tyvärr men man får nya delar...lycka till

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bengt C: Jag kom att tänka på att jag inte provat att köra utan rem med varm motor. Kanske borde testa det.

mr_power: Vad menar du med "där det spinner"?
Jag har inte öppnat Vanos-grejen men ljudet kommer från andra sidan av motorn, kanske kring generatorn. Mycket svårlokaliserat.

___

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag hade ett mycket irriterande "gnissel", "skrapande" ljud, endast på tomgång, försvann direkt ovanför tomgång.
Provade att smörja i kullagrerna till remspännare och följehjul, hjälpte inget.
Bytte följehjul och rem men inte det heller hjälpte, bytte sedan spännarhjul och ljudet är borta.
Eftersom det inte kostar så mycket att byta jämfört med andra alternativ så tycker jag att du börjar med att byta rem och båda hjulen.
Om du inte vet när det byttes sedan är det nog ändå dags att göra det.
FAF
Om du har möjlighet så kan det underlätta att lokalisera ljudet att ha bilen upphissad med motorn på.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
FAF: Remmen är i det närmaste ny och spännrullarna bytte jag för några tusen mil sedan och jag har konstaterat att det inte är spännrullen. Men jag bytte däremot inte den fasta rullen som sitter högst upp. Det kanske kan vara den ändå.

___

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tycker nog att du ska prova att byta den, ingen större kostnad för den.
FAF
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Beställd.

___

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
om du tar bort remmen och startar ( kör bara några sekunder), är ljudet borta?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har tyvärr ingen direkt idé om ditt ljud
men jag har ett tips som kan vara bra i detta och i andra sammanhang:
Använd en bit gummislang som stetoskop för att försöka lokalisera ljudet. Genom att med "stetoskop" mot ditt bästa öra (hörselpropp i andra örat) lyssna på flera olika punkter så brukar man ofta kunna lokalisera ljudkällan/den exakta punkten.
Annars är det ofta mycket svårt att hitta rätt punkt pga att ljudet fortplantas på ibland mycket mystiska vägar...
Testa så får du se!

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Intressant tråd. Verklilgen konstigt ljud.

Skulle du inte ha sagt att ljudet verkar komma från snurrorna där fram så skulle jag ha gissat på Vevhusventilationen. Den kan låta alla möjliga kosntisga ljud när den är igenkläggad o tjippar efter luft.

Skall följa denna tråd med spänningen. Hoppas du hittar det.

/U
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
kamel2: Inget ljud när remmen är borta med KALL motor, har inte provat med varm än.

Ulf530: Jag provade den metoden med trädgårdsslang men hittade inget.

Mekonomen SMS:ade nyss att löprullen kommit så jag ska byta den ikväll om jag hinner.

___

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
du skriver att ljudet känns även i växelspaken. Då kanske du skall felsöka med handen och inte med örat? Dvs motorn skakar. Skillnad koppling intryckt/uppsläppt? Låter väldigt långsökt om en taskig rem eller remspännare skulle kännas i växelspaken, möjligtvis om det är så att någon lager håller på att skära och smånyper hela tiden så att det belastar motorn ojämnt. Det borde du kunna kolla genom att hälla gnisselmedel på remmarna, tex vatten så att man hör om den slirar ojämnt.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har du kollat så det inte är DISA spjället som rasslar?
Ljudet påminner mig när jag fick byta min. Kan nog låta olika beroende på slitage.

Kolla denna film: Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Duser: Motorn i fråga är en M52 med enkelvanos. Denna har inget DISA-spjäll.

Mvh Håkan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
marin849: Det är en automat.

Motorn skakar inte, det är mer som en slags knackningar som fortplantas till växelspaken.
Jag har inte hunnit byta löprullen pga akutenbesök med minstingen och nu ska tanten på krogen (=ingen fara med lillen :)) Får ta bytet imorgon.

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.