|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är svårt att höra var ljudet kommer ifrån, men det är i alla fall inte AC-kompressorn. Och jag tror inte att det är från vattenpump eller viskokoppling. Det låter som om det kommer i närheten av insuget, men som sagt svårt att säga. Vet någon vad det kan vara? Länk här: Länk ___ Min bil: Länk | |
|
Jag skulle säga vattenpump. |
|
|
Ahh ser du skrev du INTE trodde det var den... Jag tycker ändå det låter som det. =) Skall byta min i dagarna, den lät lite sådär "aktigt" tidigare. Det följer med i varvtal eller försvinner det? |
|
|
Det är som sagt mycket svårt att höra varifrån det kommer och ingenting är omöjligt... Jag har inte kollat om det följer med motorvarvet, kutar ut och kollar nu. ___ Min bil: Länk |
|
|
Med motorn avstängd kan du ta tag i fläktbladen och känna om det finns ngt glapp i vattenpumpen, alt. viskokopplingen. Kontrollera även att fläktbladen är hela. Mvh H |
|
|
Ljudet upphör vid 1000 rpm. Det finns ett minimalt glapp när man ruckar på fläkten, svårt att säga om det är i viskokopplingen eller vattenpumpen. Alla blad är intakta. Jag har lyssnat en stund till och det är väl inte helt omöjligt att det kommer från vattenpumpen. Försökte att lokalisera ljudet med hjälp av en vattenslang mot örat men utan framgång. ___ Min bil: Länk |
|
|
Det kan ev. vara lagren i remspännarna som låter. Testa att lossa drivremmen till vattenpumpen och starta sedan bilen utan denna en kort stund. Känn också på vattenpumpen när remmen är loss. Normalt så skall det inte kännas ngt glapp alls. Mvh H |
|
|
Jag får riva lite imorgon och kolla. ___ Min bil: Länk |
|
|
Och så får du den här länken att kika på tills du går ut o skruvar. Sitter en spännrulle rätt högt upp. Länk Hoppas du hittar det som låter. |
|
|
Kika på den här videon och lyssna då han roterar en defekt pulley-wheel tensioner. Länk |
|
|
Nope, det var ingen spännrulle. Jag har köpt en ny vattenpump och får väl byta den imorgon. Det var lite glapp i den. Men jag börjar bli rädd att det är servon. Det är tillräckligt med vätska i behållaren, men om man vrider på servopumpens remhjul fram och tillbaka så hörs ett "klick"-liknande ljud. Dock inget lagerglapp. ___ Min bil: Länk |
|
| Försvinner ljudet med en eller båda drivremmar borttagna? | |
|
Ljudet försvinner när generatorremmen är borttagen. ___ Min bil: Länk |
|
| Hur vet du då att det inte var någon spänn/löprulle det var fel på ? Jag skulle tippat på det nämligen. Då skramlar det gärna lageraktigt på låga varv men försvinner när man gasar upp lite. | |
| när min spännrulle gav upp bördes det som ett mycket högfrekvent tjut precis vid kallstart, försvann över 1000rpm eller efter 3-4sek vilket som inträffade först. Kände just på nya och gamla spännaren, båda känns lite glappa på så sätt att man kan vicka hjulet i sidled, men ingen av dom glappar i ren axiell eller radiell led om man håller hjulet rakt. Så funkar nog inte att avgöra skicket med handen på dessa. | |
|
Jag bytte spännrullen med AC-spännrullen och petade också in lagerfett i båda. Efter montering hade jag EXAKT samma ljud som tidigare, därför avfärdar jag rullarna. Den översta stödrullen har jag i och för sig inte gjort någonting med men den kändes bra. ___ Min bil: Länk |
|
| Hur känns generatorlagringen då? | |
|
Jag hade hål på kylslingan till servon o fick ett riktigt konstigt ljud när det blev dåligt med olja i systemet. Jag har varit med om ett liknande ljud på min saab 9000, detta ljud fanns bara på tomgång och där var det vattenpumpen som levde rövare trots att inget glapp kändes i den, men på den lät det nog dubbelt så högt. |
|
|
bytte du rem,den kan vara torr. min rem gnirkade och lite 5,56 gjorde det tyst igen |
|
|
Då har jag slösat bort 806:- och 3,5 timme på ny vattenpump. Generatorlagringen är helt stum. Remmarna byttes för 500 mil sedan. Jag skulle sätta en hundring på att ljudet kommer från servo-olje-behållaren. Systemet läcker lite och jag fyller på någon gång per år. Jag fyllde senast på igår. Hall112: Ditt spår kanske kan vara något. Kylslingan du pratar om, utveckla gärna. Var går den? Hur ser det ut? Jag tappar nämligen kylarvätska och får fylla på ganska ofta och hittar inget läckage. Ljudet påminner om en extremt högljudd hårddisk, liksom smattrande men inte kontinuerligt utan lite sporadiskt - som sagt som en hårddisk. Och jag blir snart tokig. Fler idéer? ___ Min bil: Länk |
|
|
Jag glömde att skriva att ljudet inte uppstod med kall motor utan kom när jag kört den några minuter. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.